VDL med ny storkontrakt på elbusser

Byen Umeå i Sverige har valgt VDL som levrandør av 25 elektriske leddbusser. Bussene er av typen VDL Citeas SLFA-180 og skal leveres inne  juni 2019.

Byen Umeå er kjent som byen hvor de elektriske bussene Hybricon blir produsert. Det kom derfor som en stor overraskelse på mange at kommunen hadde valgt bort lokal leverandør når 25 nye leddbusser skulle bestilles. Den nederlandske bussleverandøren VDL dro det lengste strået og er nå i full gang med produksjonen av 25 Citeas SLFE-180 for levering juni neste år.

– vi er stolte og glade for å ha vunnet en så viktig kontrakt og ser fremover for overgangen til null-utslipps kollektivtransport i Ume sammen med Transdev Sverige. Som en av Europas største innen e-mobility, vi har god erfaring og kunnskap inne store innfasinger av elektriske busser. Takket være denne erfaringen kan vi oppnå ambisjonen om at vi også skal sees i Sverige som den ideelle overgangspartneren for effektiv kollektivtrafikk, sier Sami Ojamo, konstituert direktør for VDL Bus & Coach Sweden.

De 25 Citeas SLFA-180 er 18 meter lange leddbusser og skal lades via pantograf på taket. Bussene vil ha en 169 kW batteri, 48 seter og med USB ladere i bussen. På grunn av det kalde klimaet i norden, vil bussene også være utstyrt med ekstra varmepakke som på biodiesel.

Ladeinfrastrukturen er hurtigladere på tre strategiske plasser langs ruten. Bussene lades via doble 450kW ladere. I tillegg vil bussene lades over-natten på depot. 25 ladepunkter blir satt opp. 12 av disse er av typen 2x30kW og en på 50kW.

Kontrakten er gitt av Umeå kommune og Transdev Sverige i nært samarbeid med Västerbottens fylke. Kjøpet av de 25 elbussene er et viktig skritt i utviklingen mot en energieffektiv by og bidrar til målet om å øke byens befolkning fra 125 000 til 200 000 innen 2050.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.