Markedslederen Volvo med ny turbusserie

Volvo har vært markedsledende i Norge med sine turbusser i en årrekke. Den velkjente 9700-modellen har kommet for å bli i Skandinavia og resten av Europa. For første gang på 20 år presenterer Volvo en helt ny flåte turbusser. Vi har fått sett nærmere på Volvo – The New Coach.

For første gang på over 20 år presenterer Volvo en helt nye turbusser for det Europeiske markedet. 9000-serien har vært på markedet i en årrekke, og for første gang kan Volvo presentere en helt ny turbuss som ikke bare er en facelift av en tidligere modell. Den nye turbussen henter linjer og detaljer både fra det Sør-Amerikanske markedet, og fra Volvos egne lastebiler.

Kun to høyder 
Da Volvo begynte å produsere 9000-serien på begynnelsen av 2000-tallet, var det nesten ikke begrensinger på hvordan du kunne spesifisere din Volvo 9700. Du kunne få den kort og lang, høy og lav. Du kunne få den med kombiskap, og med motor enten i hekk eller i midten. Dette har blitt mer og mer standardisert i løpet av årene, og nå med Volvos nye turbuss, er det standardløsninger som gjelder. Volvo 9700 leveres nå kun med en høyde, og det er en høyde på 3,65 meter. Dette tilsvarer en Volvo 9700 H fra gammelt av. Volvo 9900 leveres kun med høyde 3,85 meter, som er hele 12 cm høyere enn sin forgjenger. Bussen skiller seg veldig ut fra den tidligere modell med sin helt unike og stilige Z-formasjon langs siderutene for å fremheve sitt teatergulv. Volvo 9700 derimot har mistet sitt teatergulv, og leveres nå bare med helt flatt gulv. Dette har vært populært blant norske busspassasjerer oppigjennom tiden, så det blir spennende å se hvordan dette blir mottatt.

Select og Superior
Tidligere var det mulig å bestille Volvo 9700 S, H eller HD. I fremtiden kan du bestille Volvo 9700 Select eller Superior. Bussene har nøyaktig samme chassis og lengde. Det du definerer, er hva som er på innsiden av bussen. Volvo 9700 Select er en enklere variant som passerer seg best på kortere turer, som f.eks flybuss eller Timeekspress. Volvo Superior er en buss som er bedre utstyrt, og vil passe bedre til langdistanseruter eller enklere turbussoppdrag. Volvo 9700 leveres i tre lenger. Bussen er tilgjengelig i 12,4 – 13,1 og 13,99 meter. Bussen leveres med B11R-motor på 380, 420 og 460 hestekrefter. Volvo 9900 leveres enn så lenge bare med tre akslinger på 13,99 meter og en høyde på 3,85 meter.

– Vår visjon er å lage den ultimate turbussen, sier Ulf Magnusson som er Europasjef på buss for Volvo.

Volvo Care
Volvo Care er et nytt program som skal gjøre det enkelt og trygt å være Volvokunde. Både for nye og allerede eksisterende kunder. Volvo Care gjør at du som busseier skal kunne fokusere på bedriften, og la Volvo ta seg av resten – en total løsning for Volvos kunder. Volvo Care består av fire steg. Først definerer man hvilken modell man ønsker, så velger man utstyrspakke, så bestemmer man serviceavtaler og til sist finansiering av bussen. Volvo lanserer snart en nettløsning for Volvo Care der du kan gå inn å spesifisere din egen buss. Der vil du enkelt og oversiktlig få opp ulike valg om utseende, utstyrspakker, interiør, seteløsninger og lignende som du kan klikke på. Etter som du velger dine valg vil bussen komme til syne på skjermen, og du kan få en forhåndsvisning av hvordan din buss vil se ut. Dette håper Volvo vil bidra til at flere vil velger deres produkter, da kunden vil få en god visualisering av produktet før den kjøper bussen.

– Vi ønsker å gjøre det lettere å kjøre, eie og drive en turbuss fra Volvo, sier Niklas Orre som er retailsjef for Volvo

Flåtestyring med soneregulering
Når du har spesifisert din buss kan du også velge å legge til ulike pakker med i din buss. Det kan være alt fra mediepakker med skjermer om bord, til sikkerhetspakker som inneholder flåtestyringssystemer med mer. I Volvos Efficiency package følger det med et nytt flåtestyringssystem som viser all informasjon om en spesifikk busspark i sanntid. Her er det vanlige funksjoner der du kan hente data om drivstofforbruk, ståtid, og lignende. Bussen gir blant annet beskjed om harde bremsinger og skarpe svinger for å eliminere dette hos føreren. Det som vekket mest oppmerksomhet med denne pakken under pressevisningen, var systemets sonesystem. Bussoperatøren har mulighet til å gå inn på et kart i systemet og angi ulike soner. I sonene kan operatøren bestemme makshastigheten til alle eller enkelte kjøretøy. Om operatøren definerer at en eller flere busser bare kan kjøre 30 km/t i et visst område, kommer ikke bussen til å kunne overstige denne hastigheten. Dette kan enten gjelde hele døgnet, eller kun ett visst tidspunkt om dagen.

Lavere drivstofforbruk
Volvo har brukt mye tid på designet av deres nye Volvo 9700-serie. Flere vil nok merke at bussene er mer kantete enn før. Volvo har alltid hatt litt buede sidevinduer, som har gitt Volvobussene et gjenkjennelige særpreg. Nå har bussprodusenten gått bort fra dette til fordel for rette sidevinduer. I stedet har Volvo brukt mye tid på å utforme front- og bakpartiet til å bli så areodynamisk som mulig. Fronten buler ut og skyver luftmotstanden hele veien bak til baklyktene som igjen skyver luften best mulig av bussen for å minske luftmotstanden så mye som mulig. Dette gjør at begge modellene sparer ca. 4% drivstoff enn den gamle modellen. I tillegg er taket nesten 250 kg. Lettere, noe også bidrar til et lavere drivstofforbruk. Det nye chassiset har en funksjon som senker seg 20mm i høye hastigheter. Dette også for å spare drivstoff.

Produksjon fra september
Det er ikke lenge før vi vil se de nye Volvobussene på norske veier. Det er allerede kunder i Norge som har bestilt bussen, og den virkelige produksjonen begynner i september. Det er Polen som skal produsere disse bussene, men den finske fabrikken vil fortsatt bli opprettholdt.

Volvo kan ikke avkrefte at det kanskje kommer en ny høyde for 9700-modellen, og Finland kommer til å stå for produksjonen av de litt mer spesielle bestillingene til det skandinaviske markedet, rundt et hundre talls busser om året.

De nye bussene går i produksjonen i september. Ny struktur som er enda bedre herdet mot rust enn før.