– UItrolig moro med fem nye busser

Like over klokken seks onsdag ettermiddag trillet fem splitter nye Setra S431DT med Nettbuss Express-logo inn i nærheten av Bussmagasinets lokaler. Nettbuss Travel ønsket å vise frem deres fem nye ekspressbusser og hvorfor ikke da gjøre det i sitt rette element, næmlig på Sørlandet, hvor bussene skal gå i rute daglig fra 14. mai.

– Det er så utrolig moro å kunne sette seg inn i en splitter ny buss, sier bussjåføre Arne Jan Forsdahl hos Nettbuss Travel. Han var med på turen fra Oslo til Sørlandet på jomfruturen.

Til daglig er Forsdahl å finne bak rattet i en av bussene som går på linje NX190 mellom Kristiansand og Oslo.

– Jeg har kjørt buss i nå 16 år. Og jeg trives meget godt. Jeg begynte den gangen det het Nettbuss, så Nettbuss Sør, nå Nettbuss Travel. En fin arbeidsplass med mange dyktige og gode kollegaer, sier han og legger til at det vil bli noen endringer for bussene fra 14. mai, men ikke store endringene for sjåførene.

– Den 14. mai flytter nesten alle bussene fra Moland Park i Arendal til Kristiansand. En vil stå i Grenland, på Rugtvedt. Jeg vil fremdeles mønstre på her i Arendal, men vil kun kjøre Arendal-Oslo, mens sjåfører stasjonert i Kristiansand vil dekke området Kristiansand-Arendal.

Det har allerede i en periode vært en Setra S431DT i rutedrift mellom Oslo og Kristiansand, men denne har kommet ned fra Ulsteinvik på natten, tatt en tur til Sørlandet på dagtid og opp til Vestlandet igjen på natten.

– Nå vil de to bussene som kjører til Ulsteinvik fra Oslo kun holde seg på den ruten. Og de fem nye dobbeldekkerene vil kun holde seg på ruten mellom hovedstaden og Sørlandet, sier fra Kim Andre Blindheim Eide Nettbuss Travel.

– De nye bussene har 65 seter og i hele fremste del av andre etasjen, så er det 2+1 seteløsning. I tillegg så har alle doble seter en forskyvning som gjør at ingen vil lenger sitte skulder mot skulder. Det setet nærmest vinduet er ti centimeter lengre bak i forhold til sete inn mot midtgangen. En løsning som Setra gjorde comback på for noen år siden, men som var veldig vanlig på deres turbusser tilbake på 50- og 60- tallet.

– Med å ha forskyvet sete litt, så sitter en mer komfortabelt og ikke lenger skulder mot skulder. Det er dermed ikke lenger behov for å ha sideforskyvingsfunksjon på setene, sier han.

Mellom de doble setene så finner en både USB lader og 220V stikkontakt. På de single setene så finnes en liten oppevaringsboks på innsiden av setet som en kan legge telefonen til lading. Her er også både USB og 220V stikkontakt.

I første etasje så finnes to sittegrupper og en stor og romslig bagasjerekke. Sistnevnte kan enkelt demonteres og en får plass til rullestolbruker.

– Vi har arbeidet lenge med forbundene for de med bevegelseshemming. Sammen har vi kommet frem til at de som har behov for å benytte rullestolplassen kan melde dette inn 36 timer før. Da klargjør vi bussen og er tar godt i mot passasjeren på holdeplassen. De aller fleste av våre kunder bestiller i dag billetten på nett, og det er eget felt en kan merke av om en kommer med rullestol, sier han.

Fra og med 14. mai til Nettbuss Travel har fem Setra S431DT og tre Scania Irizar i6S på linjen Oslo-Kristiansand. En av bussene vil ha fire turer i løpet av et døgn, noe som vil gi en årlig kilometerforbruk på mellom 350- og 400.000 kilometer. Den bussen har avgang 03.50 fra Kristiansand og siste avgang fra Oslo klokken 22.00 om kvelden. Så snur den i Kristiansand og starter på igjen 03.50. En av bussene vil også avslutte sin kveldsavgang fra Oslo i Grenland. Her står den parkert før den kjører innover til Oslo igjen morgenen etter.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.