Alkolås på alle nye busser fra 1. januar 2019

Alle nye busser og minibusser som registreres fra 1. januar 2019 må ha alkolås. Kjøretøy som allerede er registrert må montere alkolås før 2024 eller tas ut av drift.

Alkolåsen er et trafikksikkerhetstiltak som skal bidra til å forhindre kjøring med promille. Flere buss- og transportselskap har allerede montert alkolås på sine kjøretøy. Låsen kobles til kjøretøyet slik at det ikke er mulig å kjøre hvis sjåføren er påvirket av alkohol.

Transportselskapene må selv betale for montering, service og kalibrering av alkolåsene. De tekniske oppgavene knyttet til alkolåsene må bli gjort hos et godkjent alkolåsverksted.

Overgangsordning i fem år
Det vil bli en overgangsordning på fem år for registrerte kjøretøy for å gi transportselskapene tid til å installere utstyret i takt med alminnelig utskiftingstakt for busser. Slik får transportselskapene også mulighet til å planlegge finansiering av alkolåsene.

Påbudet gjelder alle norskregistrerte busser og minibusser i (klasse M3 og M2). Drosjer i klasse M1 (altså personbiler) er foreløpig unntatt kravet.

Detaljer ikke klare
Statens vegvesen arbeider nå med forskrift om alkolås som vil regulere detaljene i den nye ordningen som vil gjelde fra 1. januar 2019.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.