116 millioner til Nedre Glomma

– Nedre Glomma tilbys nå en ny belønningsavtale på 116 millioner for perioden 2018-2019. Det er et godt bidrag i arbeidet for bedre fremkommelighet, miljø og helse, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Formålet med Belønningsordningen er å stimulere til bedre fremkommelighet, miljø og helse i storbyområdene ved å få flere reisende til å velge kollektivløsninger fremfor privatbil, bidra til at flere sykler eller går og dempe veksten i personbiltrafikken. Belønningsordningen som separat ordning skal fases ut, mens midlene videreføres i byvekstavtalene. Staten bidrar med 61 millioner kroner i 2018 og 55 millioner kroner i 2019 forutsatt at målene i avtalen oppnås.

– Nedre Glomma har tidligere fått utbetalt 250 millioner kroner gjennom belønningsavtalen for perioden 2014-2017. Belønningsordningen skal fases ut som separat ordning, men midlene skal videreføres i byvekstavtalene. På litt sikt er det derfor et mål at Nedre Glomma inngår en byvekstavtale. Det vil gi ytterligere statlige bidrag, sier samferdselsministeren.

Formålet med Belønningsordningen er å stimulere til bedre fremkommelighet, miljø og helse i storbyområdene ved å øke antallet kollektivreiser på bekostning av reiser med personbil, bidra til at flere sykler eller går og dempe veksten i personbiltrafikken.

– Jeg ønsker vi får til effektive transportløsninger som er så gode at de kan erstatte privatbilen for stadig flere på hverdagsreisene. Da trenger vi kraftfulle tiltak som styrker kollektivtransporten, smart bruk av arealpolitiske virkemidler og målrettede tiltak som gjør det mer attraktivt å sykle og gå. De kommende byvekstavtalene vil bli viktige verktøy for å sikre at god mobilitet blir en selvfølge i fremtidens storbyområder, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Hovedbilde: Nettbuss Øst

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.