Oslo får Nordens største elbussflåte

Før sommeren 2019 skal Ruter drifte 70 elbusser i Oslo. Torsdag 12. april ble pressen samlet på Unibuss sin bussgarasje på Alnabru for å se nærmere på de elektriske bussene som allerede er i drift. Representanter fra Ruter, Unibuss, Nobina og Norgesbuss var tilstede, sammen med miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg.

2019 er året der Oslo er Europas miljøhovedstad. For å bekrefte hovedstadens miljøbevissthet, tar Ruter i drift det som blir Nordens største elbussflåte. Hele 76 elektriske busser, hvorav 52 av bussene vil være leddbusser, vil betjene 13 ulike bussruter i Oslo. Dette er en stor ordre i europeisk sammenheng, og størst i Norden. Med denne bussflåten vil Oslo settes på Europakartet.

Entusiastisk byråd

Etter at journalistene fikk fotografert og sett på de nye elektriske bussene, ble det innledet korte pressekonferanser der de ulike busselskapene fikk fortelle om sine erfaringer med bussene. Den første til å tale var miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg. Med stor entusiasme kunne hun vise frem de miljøvennlige bussene som skal prege bybildet i Oslo i årene fremover. Oslo har hatt en enorm vekst innen kollektivreisende de siste årene. Biltrafikken reduseres, noe som gleder byråden. Lan Marie Berg sier det er moro å kunne være med å teknologiutviklingen innenfor kollektivtrafikken.

– Oslos innbyggere kan vente seg en renere, stillere og mer komfortabel kollektiv-fremtid, miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg.

Gode resultater

Ruter feirer tiårsjubileum i år, og kan feire jubileet med rekordmange reisende, og antallet stiger. For å få ned utslippene, har Ruter hatt seks elektriske busser på prøve siden november i 2017. Bussene har vært levert av ulike bussprodusenter med ulike ladesystemer. Leddbussene er levert av BYD, og solobussene er levert av Solaris. Bussene har gått i Oslo i vinter i et kaldt og hardt klima, hvilket har vært et godt testmiljø for elbussene. Resultatet har vært veldig bra. Batterikapasiteten har ikke blitt svekket under de kalde forholdene, og det har ikke vært problemer under lading. Ruter har stått ovenfor utfordringer, men de vil heller ha problemer på seks busser, enn når alle de nye 70 bussene kommer til neste år.

– Norge har vært ledende på elbil. Nå ønsker vi å bli ledende på elbusser, sier kommunikasjonsrådgiver i Ruter Gro Janborg.

Ladestasjon på Alnabru

Unibuss skal sette inn hele 40 leddbusser i trafikk i Oslo. Bussene skal inn på rute 20, 21, 28, 34, 37 og 54 i Oslo. Alle bussene skal lades på Alnabru. Den allerede eksisterende bussparkeringen til Unibuss skal bygges om til en stor ladestasjon. Fortsatt vil noen vanlige busser få plass på området, men flere av de dieseldrevne bussene vil bli flyttet til et annet anlegg ca. to kilometer fra garasjen. I tillegg skaffer Unibuss ytterligere ti elektriske busser som skal trafikkere på linje 74 mellom Mortensrud og Vika. Linjen bil bli helelektrisk, og vil bli ladet ved hjelp av pantograf på endeholdeplassene.

Groruddalen blir elbussvinner

Nobina opererer allerede Norges to første helelektriske leddbusser på linje 31 i Oslo. Med 50.000 reisende hver eneste dag, er dette Norges mest trafikkerte busslinje. I løpet av våren neste år skal det inn hele 20 nye elektriske leddbusser på denne ruten. Bussene er nullutslippsbusser, og driftes med 100% fossilfri elektrisitet. Også Norgesbuss skal inn med elbusser, alle med utgangspunkt i Groruddalen. Norgesbuss kjøper inn ti elektriske busser som skal trafikkere linjene 33, 60, 62, 63 og 66, hvorav linje 60 blir helelektrisk.

– Groruddalen har mye støy, og nå skal vi være med på å redusere støy og utslipp i dalen. Det er moro for en som selv er vokst opp i området, sier administerende direktør i Norgesbuss Atle Rønning.

Komfortabelt og lydløst

For å runde av dagen på Alnabru, inviterte Unibuss alle oppmøtte på en elbusstur i nærområdet. Lydløst, miljøvennlig og komfortabelt kjørte Glenn-Ivar Gaalaas de oppmøtte på en testtur med en elektrisk Solaris. Gaalaas er prosjektleder for de elektriske bussene hos Unibuss, og syns prosjektet er veldig spennende. Tilbakemeldingene er gode både fra passasjerer, og sjåfører. Sjåførene sier bussene er utrolig behagelige å kjøre, og at de responderer godt. Det at både sjåfører og passasjerer er fornøyde er bra da kostnadsrammen på å sette inn 70 nye elbusser i Oslo ligger på omtrent 850 MNOK. I denne summen ligger merkostnader for anskaffelse og drift av elbusser, infrastruktur til lading og strøm, i tillegg til omstillingskostnader til at ny teknologi tas i bruk