– Utrolig komfortabel

Friedrichshafen: Hvor viktig er det å velge riktig type girkasse på bussen? Kan en få en automatgirkasse til å gå like rimelig som en automatisert manuell girkasse? ZF mener de sitter på svaret. Bli med på en prøvetur med deres helt nye Ecolife Coach automatgirkasse.

Mange husker tilbake til 80-90 tallet med automatgir i ekspressbusser og det forbruket som fulgte med. Så kom automatisering av manuelle girkasser AMT som en revolusjon inne tur- og ekspressbuss markedet. Men mye har endret seg side da.

ZF Ecolife er kjent for dem som kjører rutebuss. En solid og komfortabel automatgirkasse. Men få har kjørt Ecolife på større busser og med motor på over 400 hester. Det har vært begrensinger i for eksempel moment og programvare for sterkere motorer.

Nå har ZF kommet med en Ecolife 6 AP 2300 som er spesielt tilpasset tur- og ekspressbusser. Den har innebygget intarder og komfortstart. Alt for å kunne være et godt alternativ til AsTronic og kommende Traxon automatisert manuell girkasse.

Tester viser faktisk at en kan spare mellom tre og nesten fem prosent drivstoff med å velge rett girkasse til bussen. Og hva legger en i rett girkasse?

Først må en se på hvor en for det meste kjører. Er det en langrute som har mange stopp i bykjerne og så perioder på motorvei før en så får mange stopp igjen. Hvor snitthastigheten blir opp til rundt 45-50 km/t. Da er Ecolife Coach som skapt til oppdraget.

Det samme gjelder de som har mye sightseeing og turer hvor en kjører med mange små stopp. Her i og rundt bysentrum og kjente turiststeder i Norge. Turer som går mye opp og ned fjellpassasjer. Listen er lang hvor Ecolife vil passe bedre enn AMT girkasse. Og hvor en vil spare drivstoff.

Den passer ikke så godt inn på ekspressbuss og turbusser som kjører lengre strek på hovedvei og har høyere snitthastighet enn 45-50 km/t. Da bør en velge AMT girkasse som Traxon, Powershift, I-Shift, Tempomatic og Opticruice som eksempler.

Bussmagasinet fikk teste både en MAN Lion’s Coach og en Neoplan Cityliner på tøffe alpeveier med stigning opp til 15 prosent. Her gikk det godt unna. En får full respons fra start og fra 0-80 km/t er Ecolife Coach faktisk fem sekunder raskere enn AMT girkasser. Og det gir ingen turtallsfall eller økninger ved forskrift. Da alt går mykt og nesten ikke til å kunne føle. For passasjerer vil det føles sømløst. Og selv om den akslererer raskere så merkes det ikke som ubehagelig i bussen.

Tester som er utført viser at en kan spare flere prosent drivstoff, spesielt på slik kjøring som det vi hadde i dag. Men det krever at en setter seg ned å finner den riktige utvekslingen i forhold til motor og gir. ZF har verktøy til å regne ut dette, som bussleverandøren er deltakere i. Så alt ligger tilrette for at bussen skal levere med riktig konfigurasjon.

Den sterkeste Ecolife klarer 2300 NM og nær 500hk, men ZF har planer om enda mer hvis kundene ønsker det. De har på papiret en løsning på hele 2700Nm og da snakker vi kraftige saker som klarer de aller største motorene. De vi finner i dobbeldekkere som et eksempel.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.