– Allerede god Volvo-kunnskap i Drammen

Volvo ble som kjent valgt som leverandør av elektriske busser til Brakar i Drammen. Svenn-Åge Løkken hos Volvo Norge AS takker for tilliten og lover bussene levert innen januar 2019.

– Vi har en klar forpliktelse på å levere de seks elektriske bussen innen januar 2019, og det skal vi klare, sier en stolt markedsdirektør, Svenn-Åge Løkken hos Volvo Norge AS.

Både Volvo, Linkker og Hybricon var med i konkurransen som ble utlyst første gang i 2016, men som de dessverre tapte mot Ebusco. Derfor lå mye av spesifikasjonene på bussen allerede klare da erstattningskjøp skulle gjennomføres.

– Mange av spesifikasjonene kjente vi fra førrige runde, men Brakar har tydeligvis tatt lærdom fra sist og spesifisert enkelte detaljer ytterligere for å unngå problemer, forteller Løkken som viser til erfaringene som ble gjort da Ebusco vant, men ikke kunne levere.

Bussene som nå skal leveres er Volvo 7900 electric på 12 meter. Bussene har en elektrisk motor koblet opp til to-trinns girkasse og batterier på 150 kw/h som kan hurtiglades via pantograf på endeholdeplasser.

 – Vi har designet bussene etter de spesifikasjonene som Brakar har gitt oss. Det betyr at bussen må kunne kjøre 30,4 kilometer på en lading. Det selv om ruten kun er 15,2 kilometer. Kravet er at bussen skal kunne være i trafikk selv med en ladestasjon ute av drift, forklarer Løkken som legger til at disse bussene bygges for å kunne kjøre i døgnkoninuerlig drift om ønskelig.

Volvobusser i Drammen er i dag et dagligdags syn. Forutenom noen fåtals MAN leddbusser, så har Volvo levert det meste av rutebusser som kjører i byen. Mange av disse er hybridbusser, så kunnskapet på elektrisk drivlinje er allerede stor hos både Volvoverkstedet i Eikeveien og på bussdepoet i Koppervikdalen.

– Vi har dyktige fagfolk allerede på både vårt eget verksted i Eikeveien i Drammen og også på Nettbuss sitt depot i Koppervikdalen. De har i dag stor kunnskap på våre hybridbusser og får den ekstra opplæringen på de nye fullelektriske bussene, forteller Løkken.

Løkken legger også til at en eller flere busser kan bli klare før fristen i januar 2019, og dermed bli satt inn i prøvekjøring eller test så snart de er klare.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.