Prøvekjørt: Setra S531DT

Valencia: Setra liker å toppe det hele. Nærmest alt utstyr inkludert når en velger seg TopClass og nye S531DT er intet unntak. Også når det kommer til preventive sikkerhetsløsninger.

I disse dager starter serieproduksjon av nye Setra S531DT. Bussen som tar over etter en 15 år gammel trofast traver. Men den eklusive og trygghetsfølelsen tar en med seg videre i den nye modellen.

S531DT er ørlite lenger enn forgjengeren, men det kan ikke merkes og innvendig er den nærmest identisk i mål. Høyden er fremdeles 4 meter blank, men en føler den er litt høyere innvendig i andre etasje. Dette kommer av at den har noe nedsenket gulv enkelte plasser.

Utvendig har Setra S531DT fått moderne linjer og en front som har de kjente detaljene vi har blitt kjent med siden 300 serien. Orange blinklys over hovedlysene er originalt og skal være på en Setra. Frontvinduet dekker nå nærmest hele fronten, men er delt av på midten for å slippe å måtte bytte hele ruten om noe skulle skje. Og steinsprut er ikke uvanlig, selv ikke for en helt ny buss. På vei ned til Valencia ble den ene av bussene truffet av en stein og ruten fikk en uheldig sprekk. Men å kjøre innom verksted med en buss som egentlig ikke er på markedet, viste seg å være en utfordring. Delenummer eksisterte ikke i systemet. Men dyktige folk på fabrikken fikk sendt ned en ny rute på rekord tid og bussen var klar for testkjøring mandag morgen.

Grundig test i forkant har vist at nye Setra S531DT sparer drivstoff. Om en kjører rundt 100.000 km, kan en spare 3000 liter drivstoff og 8100kg Co2. Dette er grunnet lav luftmotstand og en aktiv cruise controll ACC/PPC som leser veien via GPS signal og topografi. Flittig bruk av ACC sammen med PPC er med å redusere drivstoff og øker komforten på reise. Bussen senker seg også to centimeter når en passerer 95 km/t.

Setra har valgt å ikke montere aktive støtdempere på sine modeller. Men heller designe bussene så en ikke behøver aktiv hjelp for å motvirke sidevind. Og på første tur fikk vi kjenne på dette. Sidevinden var kraftig, men bussen beholdt sin stabilitet. En kunne merke bevegelser i andre etasje, men som sjåfør var det ikke behov for særlig kompansering, selv i høyere fart på motorvei.

Førerplassen kommer i to versjoner på Setra S531DT. Turmodellen har fått TopClass HDH sin førerplass, mens langrutemodellen har fått førerplass fra ComfortClass HD. Uansett så holder begge utgavene høy grad av komfort. Førerplassen er også blitt vesentlig forsterket og tilfredstiller nå UNECE R29 når det kommer til kollisjonssikring. I tillegg er Aktiv Bremseassistent ABA 4 standard. Også Sideguard er standard. Nevner også LED hovedlys. Så ingenting er satt bort til kunden å velge. Her skal sikkerhet komme først, også for sjåføren.

Skulle en sette fingeren på en ting, så er det plassering av speil. De sitter noe høyt og når jeg sitter behagelig, kan jeg knapt se hjørnespeil. Og når solskjerm benyttes, forsvinner speilene helt. Savner derfor speil på dør og sjåførvindu, slik enkelte andre har. Jeg kan ikke få nok speil på en buss. Uansett så er dette nå blitt nevnt for fabrikken og de skal se på dette.

Det ble tid nok til å kjøre begge modellene på både landevei og i tett bytrafikk. Og snakk om lettkjørt 14 meter turbuss. Den var lett å plassere, lett å manøvrere og lett å bakke med. Ryggekamera er godt og tilpasser seg motlys og skygge på en god måte. Den styrbare bakakselen er til god hjelp når en skal rundt trange hushjørner.

Støy er nesten fraværende, men dobbeldekkere er på mange måter en lavgulvsbuss nede og normalgulv oppe. Det medfører at motorstøy lett forplanter seg i nede etasje. Noe det også gjør i S531DT. Ikke alvorlig mye, men mer enn en kanskje forventet i en helt ny luksusbuss.

Med på testen var to ulike modeller. En i ren tur utgave med høy grad av komfort. Og en langrute/ekspressbuss med plass til to rullestoler og noe enklere innredning. Men selv om rutebussen ikke hadde teppe på gulvet og en tydelig kunne se at denne var spesifisert for ekspress, så kunne den også fint fungert som høyklasse turbuss i helger og ferie. Det meste er standard i TopClass, også på enkleste versjon.

Universell utforming er kjent begrep inne ekspressbussvirksomhet, og her intet unntak. Midtdøren er bred og I gulvet er det nedfelt rampe. En rampe andre leverandører av dobbeldekkere sier ikke er mulig, grunnet konstruksjon. Men Setra har klart det. En vipper den ut og skyver frem setene, vips har en to plasser til bevegelseshemmede i rullestol.

Toalettet er på samme plass i begge utgavene av S531DT. Her har de endelig klart å fjerne det store innsteget og gjort toaletter med brukervennlig. En luke på førersiden like fremfor bakhjul gir god tilgang til servicepunkter for wc.

Trappen opp til andre etasje er ulikt de to bussene. På turutgaven er trappen montert bak førerplassen. Dette for at ikke guide skal måtte reise seg hver gang noen vil opp eller ned fra andre etasje. Men på ruteutgaven er trappen fremme plassert like ved framdøren. Dette for rask av- og påstigning. Trappen bak i bussen er plassert likt som før. Setra har tenkt på det meste, også det at en skal ferdes trygt ombord i deres busser. De har derfor montert mange rekkverk i og ved trappene. Ingen skarpe kanter og mykt «antiskli» belegg i trinn.

Lasterom er stort, men krav til reservehjul i enkelte EU land har gitt designere grå hår. Først ble det plassert i lasterom, men dette stjeler plass. Derfor har Setra nå valgt å igjen tilby reservehjul under gulvet på høyre side mellom framhjul og bakdør. Dette får dessverre ikke på ruteutgaven, så her må en enten la dekket ligge hjemme, holde seg unna Østerrike eller ta det inn i lasterom. En artig liten heisekran er montert i lasterom for reservehjul, men kan sikkert også brukes for veldig tunge kolli av reisebagasje.

Motor er OM471 på 510hk. Den yter 2500 nM allerede ved 1100 omdreininger. Girkassen er 8 trinns automatisert manuell GO-250-8. Og denne har påmontert Voith vannrtarder.

Bussen er nøyaktig 14 meter, 4 meter høy og 2,55 meter bred. En kan pakke med seg 8,4 kubikk bagasje, men da uten sjåførlugar og reservehjul. Sjåførlugar kan leveres med nedfellbare vegger, så en kan kombinere dette. Luker er store og gir ikke noen merkbar kan som en må løfte bagasje over. Døren er også bred og romslig, men det er et ganske høyt trinn inn til bagasjerom.

På ruteutgaven vi nå testet var kapasiteten 79 passasjerer i Setra Voyage Plus seter. I turutgaven var det et sete mer i Setra Voyage Ambassador seter.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.