Nytt hydrogenprosjekt er i gang, nå kommer ordrene

For kort tid siden ble et nytt testprosjekt med hydrogenbusser satt i gang i Europa. Nå tikker ordrene inn og Van Hool skal levere 40 hydrogenbusser til Köln og Wuppertal i Tyskland.

Her i Norge er det Oslo som har gått i bresjen med hydrogenbusser. Siden 2012 har fem hydrogenbusser fra Van Hool vært i trafikk i Oslo. Da dette fem-års prosjektet var over, så ble det klart at Ruter AS ville bli med på neste prosjekt som for kort tid siden startet. En rekke byer i hele Europa har meldt sin interesse og antallet hydrogenbusser kan komme til å passere 400 enheter innen kort tid.

Van Hool har i dag undertegnet kontrakt på 30 hydrogenbusser til den tyske byen Köln og 10 hydrogenbusser til Wuppertal. Dette er den største ordren noen sinne på hydrogenbusser. Og jubelen stod i taket hos den belgiske produsenten da kontrakten var undertegnet. Dette sikrer både arbeidsplasser hos Van Hool, men ikke minst bedre miljøet i de to tyske byene fremover.

– Hydrogenbusser er kjøretøy med høye verdier på flere plan, de betyr mye for vårt produksjonsanlegg i Belgia. Denne bestillingen er den aller største i Europa, og er et seriøst løft for hydrogen som drivstoff på busser. I hele Europa jobber nå kollektivselskapene med å bli grønnere. Vi er derfor veldig glade for at byen Köln, som har to hydrogenbusser allerede, øker sin flåte betydelig. De har hatt en positiv opplevelse med bussene som har kjørt i trafikk der siden mai 2014, sier en fornøyd administrerende direktør Filip Van Hool hos Van Hool.

Adminstrerende direktør hos Regionalverkehr Köln GmbH (RVK), Eugen Puderbach er strålende fornøyd med handelen og ser frem til helt utslippsfrie busser i byens gater.

– Busser med hydrogendrevne brenselceller er blandt det mest miljøvennlige en kan kjøre med i dag. De gir ingen skadelige utslipp ved bruk og de er veldig stillegående. Ved denne innfasingen av 30 hydrogenbusser fortsetter vi kontinuerlig våre valgte veier mot en bæredyktig nullutslipps offentlig transport, sier han.

Sjef hos WSW mobil GmbH, Ulrich Jaeger følger opp Puderback med å understreke fordelen med hydrogenbusser.

– Siden batterielektriske busser ikke gir oss den fleksibiliteten vi trenger i vårt område, er vi veldig glade for at vi nå får hydrogenbusser som vi kan bruke på en miljøvennlig måte, sider han.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.