Folk reagerer på høyere billettpriser i Bergen

Selv om enkeltbillettprisen ikke øker i Bergen, så tar politikerne nå bort 17 prosent rabatt ved bruk av mobilkonto/reisepenger. Dette gir en økning fra 30.80 kroner til 37 kroner for reise innen en sone. Slik blir det raksjoner på.

– Jeg synes det er gale nok sånn som det er. Det er billigere å kjøre til byen, skriver en i kommentarfeltet til Skyss.

Det er Bergensavisen som melder om at rabatten bortfaller og at prisene øker på enkelte billettyper i Hordaland fra 1. februar. At prisene øker skaper frustrasjon hos voksne passasjerer. Men noen håper at prisøkningen kan gå til fornuftige tiltak, som bedre kollektivtilbud.

I grove trekk så tas 17 prosent rabatt på enkeltbilletter for voksne bort. Denne rabatten kunne en få ved å benytte mobilpenger eller reisepenger. Prisen på 1 eller 2 soner økes ikke, men for del reisende vil likevell bortfall av 17 prosent rabatt gi en markant økning i billettprisen.

Skal en lenger enn 2 soner, så øker prisen her med 2.5 prosent. 10 klipp blir fjernet som billettype, men kan brukes om en kjøper det før 1. februar og frem til 31. juli i år.

Størst prosentvis økning får periodebillett for studenter og honnør. Den øker med 3.5 prosent. Altså fra 470 til 485 for studenter og fra 390 til 405 for honnør.

Periodebillettene vil også fra 1. februar gjelde fra klokkeslett den er kjøpt til samme klokkeslett dagen den går ut. Tidligere gikk den ut ved midtnatt på siste reisedag.

 

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.