Setra S 417 TC på det amerikanske markedet i over 15 år

Amerikanerne har forkjærlighet for Europeiske turbusser. Spesielt av merke Van Hool, Setra og også Volvo. Setra har vært på markedet i Nord-Amerika siden slutten av 50 tallet og har levert modeller som vi aldri har sett her i Europa. De siste 15 årene har det blitt solgt mange busser av typen Setra TopClass 417 Touring Coach TC.

Nå er ikke TopClass modellen for Amerika så veldig ulik den Europeiske modellen. Men om en ser nøye etter, kan en merke seg ett par detaljer som skiller modellene fra hverandre. Det mest innlysende er at bussen har delt frontrute, men den mangler også midtdør. Akselavstanden er også noe lengre, da den har forhulene lenger frem enn den europeiske modellen.

Greyhound sin direktør, Maurice E. Moore dro i 1955 til Europa for å se om noen av bussprodusentene der kunne komme opp med en bussmodell som ville passe ekspressbusselskapet godt. De amerikanske produsentene hadde måtte si nei, grunnet dårlig økonomi. Men i Europa var det spesielt en fabrikk som tente på ideen. Kässbohrer hadde lansert deres nye merke og modell Setra og var ivrige etter å bygge merket. De takket ja til tilbudet og i 1956 sendte de den første prototypen til Houston.

De første 55 av modellen Golden Eagle ble bygget av Kässbohrer-Setra i New-Ulm i Tyskland. Bussene hadde typisk amerkiansk design, var utstyrt med amerikansk to-takt diesel og helluftfjering for best komfort. Etter ett år i service ble det lagt inn en ny ordre på 50 modifiserte busser. De hadde lært en del om design og teknikk, samt at det var for stort frontvindu som gav for lite beskyttelse for sjåføren, selv med klimaanlegget på fult. På den nye modellen ble det montert fire mindre ruter over frontvindu som nå var tonet og dermed beskyttet for solen, men gav god sikt for passasjerer. Disse ble en del av en total ordre på 185 busser produsert på lisens hos Continental Trailways i Nord-Amerika. Av disse ble fire bygget som Super Golden Eagle. Leddbusser med midtmotor. Alle bussene var av «Setra-design», altså selvbærende busser uten ramme, slik vi kjenner Setra (Selbst tragend).

Men det var først for 25 år siden at den amerikanske drømmen for Setra for alvor slo til. Siden da har de levert busser til det Amerikanske kontinentet med stor suksess. I dag har de to grunnmodeller som selges i USA, Canada og Mexico. Setra ComfortClass S 407 er en ekspressbussvariant. Selv kaller de denne «the hard-working Setra». For de som ønsker seg mer komfort, så finnes Setra TopClass S 417 TC. Denne har høy grad av komfort.

Bussmagasinet besøkte United Motorcoach Association IMA Expo i New Orleans 2015. Da fikk vi se en sjelden fugl for USA. En Setra TopClass S 417 med midtdør. For oss nordmenn er en midtdør noe som hører en buss til i dag. Men vi kan huske tilbake til 60 og 70 tallet da også norske busser kun hadde dør fremme. Slik er det fremdeles i USA. De skal kun ha en dør og den skal være fremme med sjåføren. Når nysgjerrigheten tok over for redaktøren måtte en spørre amerikanske sjåfører hvorfor det var slik. Svaret var enkelt. Alle sjåførene er pliktig til å si «Watch your step» når passasjerer forlater bussen. Det er ikke så enkelt om en benytter midtdøren. Og ved en eventuell evakuering, så kan alle vinduer åpnes og vippes ut. Også det en detalj vi ikke ser her i Europa.

Under årets UMA Expo viste Setra frem dere nyeste design på TopClass S 417 TC. Bussen har fått LED lys og nyeste versjon av Mercedes-Benz OM 471 LA på 336 kW. Motoren tilfredstiller de Nord-Amerikanske kravene til utslipp EPA 10. Setra TopClass S 417 TC har vært tilgjengelig på det nord-amerkanske, kanadiske og mexikanske markedet nå i over 15 år.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.