Solaris med 41 trolleybusser til Vilnius

Trolleybusser levers fortsatt i stor skala over hele Europa. Forleden ble en kontrakt på 41 trolleybusser til hovedstaden i Litauen, Vilnius undertegnet mellom Solaris og Vilniaus viešasis transportas VVT.

Trolleybusser var nær ved å bli utryddet her i Norge for få år siden, men sterke krefter fikk stanset dette og har nå nærmest fredet trådbusslinjene i Bergen. Og i resten av Europa får de øynene opp for denne miljøvennlige bussen. I Øst-Europa er det mange byer som har trolleybusslinjer. I andre deler av Europa ser en på muligheten for å kombinere moderne teknikk med tradisjonsrik trolleybussteknologi. Det vil si at en kan holde strømlinjen utefor sentrum og kjøre på ren batteridrift inn i bysentrum, slik at publikum ikke sjeneres av en himmel full av kabler.

Solaris er en av de større bussleverandørene i Europa på trolleybusser. Nå har de undertegnet en kontrakt på 41 trolleybusser til hovedstaden i Litauen, Vilnius. Det er busselskapet Vilniaus viešasis transportas VVT som har bestilt bussene.

Alle bussene skal leveres nå i 2018. Og det er snakk om Solaris Trollino 12 med ulike teknologiske løsninger som regenerering av energi til innebygde batterier, klimaanlegg, Wi-Fi, USB ladere ved sitteplassene og tv-overvåkning i hele bussen. Bussen vil også ha alkolås montert som må aktiviseres ved start og sjåførbytte.

Solaris har tidligere levert trolleybusser til hovedstaden i Litauen. De første leveransene var helt tilbake i 2004 og november 2017 ble det undertegnet kontrakt på 150 busser med Euro VI dieselmotor til samme operatør.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.