Dropper Bø, sparer 30 minutter reisetid

Ved å slutte å kjøre om Bø og Gvarv vil Haukeliekspressen spare 30 minutter på reisen mellom Oslo og Haukeli.

– En halvtime betyr enormt mye. Det er ikke mange vegprosjekter som kan vise til en galvt time kortere reisetid, sier direktør Svein Olav Straand i Telemark Bilruter til NRK.

På høsten 2019 er den ni kilometer lange Mælefjelltunellen på E134 klar mellom Seljord og Hjartdal. Samme dag legger Telemark Bilruter om på ruten og kjører nord for Lifjell i stedet for gjennom Bø og Gvarv som i dag.

Flere store vedprosjekter skal stå ferdig 2019 og vil spare de reisende opp til 3o minutter reisetid mellom hovedstaden og Haukeli. Dette lar ikke Telemark Bilruter gå fra seg. De ser at dette kan generere flere reisende og legger derfor om ruten fra 2019.

Men de reisende fra Bø skal ikke fortvile. Det er planlagt flere togavganger og allerede i dag merker Haukeliekspressen at antall reisende er begrenset fra Bø og Gvarv.

– Bø har fått et godt togtilbud og vi ser at Haukeliekspressen har ikke så stort marked der. Da er det viktigere at Vestlandet og Vest-Telemark får raskere buss til Oslo, sier Straand.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.