Klarte ikke å stoppe prisøkningen

Ruter øker sine priser hvert år i tråd med prisutviklingen for kommunale tjenester. I 2018 vil prisøkningen i tillegg omfatte et ekstraordinært bidrag til Oslopakke 3 på 79 millioner kroner.

Billettprisene øker hvert år i takt med realprisveksten, og pengene fra billettsalget er frem til nå brukt til å drifte kollektivtransporten i Oslo og Akershus. Billettinntekter utgjør over halvparten av pengene Ruter har til drift, mens de resterende midlene er tilskudd.

Nå skal prisene økes utover realprisveksten for å finansiere investeringer til samferdselsprosjekter i Oslo og Akershus. Disse prosjektene omfatter blant annet Fornebubanen, ny sentrumstunnel for T-bane og styrket kollektivbetjening for nedre Romerike. Når prosjektene ferdigstilles, vil de gi plass til mange flere kollektivreisende.

Prisøkningen for 2018 utgjøres derfor av to faktorer. Den første er rammen for prisvekst på kommunal tjenesteyting som er fastsatt i statsbudsjettet. Denne rammen er 2,6 % for 2018. Den andre er revidert Oslopakke 3-avtale, der avtalen i utgangspunktet fastsatte et bidrag fra kollektivreisende på 158 millioner kroner for 2018. Oslo kommune og Akershus Fylkeskommune som eier Ruter, er imidlertid blitt enige om at halvparten av dette beløpet skal finansieres innenfor Ruters eget budsjett. Dermed blir ikke prisøkningen 2018 like stor for kollektivreisende som opprinnelig tenkt. Totalt øker prisene med 5,2 % i snitt.

Slik blir de nye prisene:
– Byrådet ønsker å sikre at kollektivtrafikken har billettpriser som er konkurransedyktig mot privatbilen. Derfor foreslo vi å kompensere hele den planlagte ekstraordinære prisøkningen med ekstra tilskudd fra Oslo og Akershus, og et bidrag fra Ruter. Vi fikk ikke på plass full kompensasjon, men det er bra vi kom til enighet slik at vi reduserer prisøkningen neste år. I tillegg skal regjeringen øke merverdiavgiften på billettpriser. For å unngå negative effekter har vi kompensert Ruter fullt ut for dette, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg.

– Da vi forhandlet om Oslopakke 3 i 2016, var det enighet om at både bilister og kollektivreisende burde være med å bidra til finansieringen av samferdselsprosjekter i hovedstadsregionen. Nå blir prisøkningen bare halvparten så stor i 2018. Det er viktig for reisende både i Akershus og Oslo, sier fylkesordfører Anette Solli.

-Vi skal fortsette å utvikle kollektivtilbudet i Oslo og Akershus videre slik at det sammen med sykkel og gange bidrar til å redusere bruken av privatbil. De planlagte investeringene som kollektivreisende i Oslo og Akershus nå skal være med å finansiere, er helt avgjørende for at det i fremtiden også skal være attraktivt å reise kollektivt, sier Ruters administrerende direktør, Bernt Reitan Jenssen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.