Storordre for Iveco Buss til Nordhordland

Iveco Bus har fått godt fotfeste i Norge, og kanskje da spesielt på vestlandet. Nettopp ble en kontrakt på 84 busser undertegnet av Nettbuss AS og Iveco Bus.

Nettbuss AS vant forleden Nordhordland og med det behøves det en god del busser. Så for kort tid siden ble kontrakt på 84 busser undertegnet av Nettbuss AS og Iveco Bus.

– Vi er selsvsagt både glade og stolte over denne ordren som er Iveco Bus sin aller største i Norge i 2017, og det er svært tilfreedstillende at vi har et modellprogram som gjør oss til totalleverandør i Nettbuss sitt anbud i Nordhordland, sier Dagfinn Heitmann som er områdesjef for Iveco Bus i Norge, Sverige og Finland.

Kontrakten gjelder 84 Iveco Busser av typen Crossway og Daily. 51 busser er av tupen Crossway NF på 12,1 meter med Tectro 7 motor på 320 hk og med ZF Ecolife automatgirkasse. åtte busser er Crossway NF på 10,8 meter med samme drivlinje. Så kommer 22 Crossway LE laventrebusser på 14,5 meter med tre aksler. Denne får Cursor 9 på 360 hk. Også denne med ZF Ecolife.

To typer av Iveco Daily er valgt. Her er det snakk om 60C18 Line minibuss i Musea og Crazio utførelse. Disse får 3,0 liter F1C-motor på 180 hk. Disse blir utstyrt med den åtte-trinns ZF Hi-Matic automatgirkasse som har høstet god kritikk av fagpressen.

Nettbuss AS vant Nordhordland anbudet som stekker seg over ni år. Iveco Bus er totalleverandør til dette anbudet og mener de ble valgt grunnet at de nettopp kunne levere komplett pakke, som både sjåfører og selskap kan trives med. En fordel er det også at sjåførene har kun ett merke å forholde seg til.

Bilde: Fornøyde personer etter å ha underskrevet kontrakten på totalt 84 busser som skal kjøre i Nordhordland fra august 2018. Fra venstre Hans Petter Sundberg, teknisk direktør i Nettbuss AS, Øystein Gullaksen, regiondirektør Hordaland Nettbuss AS, Dagfinn Heitmann, områdesjef for Iveco Bus i Norge, Sverige og Finland, og Jens Arne Flåan, flåtesjef i Nettbuss AS

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.