Rosa Bussarna

Verden er full av eventyrlystne mennesker. Mennesker som ønsker å oppleve noe helt utenom det vanlige. Noen reiser til fots, andre haiker fra sted til sted, og noen setter seg i en seilbåt og drar dit vinden blåser. Det finnes alle slags typer mennesker, og det finnes alle slags typer eventyrere. Noen eventyrere oppsøker likesinnede for å oppleve noe felles, og for å se verden fra et unikt perspektiv – nemlig ut igjennom et bussvindu!

I Sverige finnes det et busselskap som heter Rosa Bussarna. Navnet i seg selv er spennende, men i løpet av denne artikkelen, vil også konseptet forhåpentligvis virke spennende. Rosa Bussarna eksisterer kun for ett formål, nemlig å gi eventyrlystne mennesker sine livs beste reiseopplevelser. Og hvordan kan et busselskap med en rosa profil gjøre dette? Jo, fordi de kjører steder der ingen andre busser går, og i land svært få andre reiser til. Rosa Bussarna skreddersyr eventyrlige reiseopplevelser rundt om i hele verden. Det svenske busselskapet har sendt ombygde busser rundt om til verdens kontinenter som fungerer som kjøretøy på dagtid, og overnattingssted om natten. Reisene varer i alt fra 7 – 80 dager, og finnes over hele verden. En reise med Rosa Bussarna tar for seg alt fra seerverdigheter, adrenalinkick, festligheter og mye sosialt samvær. Det handler om å se landene som passeres på reisen som dem er, og oppleve dem på en måte som andre turister ikke får, samtidig som de viktige seerverdighetene skal besøkes.

– Har du eventyrlysten, har vi reisene – sitat www.rosabussarna.com

Finansierte oppstarten med tresko
Det hele begynte med en eventyrlysten mann fra Sverige som heter Anders Eriksson. I 1969 ville han ut å se verden, og satte seg i en buss å kjørte til India sammen med en kamerater. Bussen de kjørte var en Scania fra 1953 som de pakket full av tresko. For å få nok penger til drivstoff underveis, solgte de svenske eventyrerne tresko. Dette resulterte i at de kom tilbake til Sverige seks måneder senere med en fortjeneste på 20 000 svenske kroner. Så var eventyret i gang. Anders Eriksson fikk vann på mølla, og ville reiser enda mer og enda lengre. Eriksson reiste i Syd-Amerika, USA, Mexico og Nord Afrika, og ville bare fortsette å se mer av alt det verden har å by på. Han kjøpte flere busser, og startet opp reisebyrået Anders Eriksson Travel AB i 1972. Allerede på denne tiden var flere busser stasjonert rundt om på verdens kontinenter. Det var først i 1982 at bussene fikk rosa profil, og at navnet Rosa Bussarna, eller Pink Caravan, kom til verden.

Eldre busser bygges om til unike campingbusser
Driften av unike bussturer rundt om i verden hadde virkelig skutt fart. Flere og flere busser kom til, og det samme gjorde passasjerer som ville reise med selskapet. Anders Eriksson kjørte den første bussen som skulle fra Sverige til Afrika selv. Han fortsatte å kjøpe utrangerte busser som hadde rullet sine siste mil i Sverige, alle med chassis og motor fra Scania. Bussene ble sendt til ulike steder i Syd-Amerika og Afrika, og flere av de gamle bussene går der fortsatt i dag. I Afrika går det fire busser som dateres helt tilbake til 1975. Dette er gamle militærbusser som ble bygget på den finske fabrikken Wiima, og går den dag i dag i trafikk på populære ruter. Bussene er ombygde for hånd til campingbusser i Sverige. Dette er en vesentlig del av konseptet, da de fleste netter på reisen er om bord i en rosa buss. Enten inne i bussen, eller på taket. Etter de er ferdig ombygde, sendes de til ulike land langs vei eller med båt. Selskapet har blant annet en Scania 111 fra 1979 og en Scania B58 fra 1981 som fortsatt er i trafikk. De nyeste bussene er bygget i Afrika, og ruller i Afrika. Dette er busser fra Scania som er bygget i 2006 på lastebilchassis. Totalt innehar Anders Eriksson Travel AB rundt 25 busser, og alle har fått navn etter kattene i den svenske barnefortellingen ”Pelle Svanslös”.

– I begynnelsen var alle våre busser malt i ulike farger. Vi følte dem trengte å få en identitet som publikum husket, så vi valgte å male bussene rosa. Dette var også for å appellere til kvinnelige reisende, sier Anders Eriksson som driver Rosa Bussarna.

En interaktiv opplevelse
Det er nok ikke mange som kommer hjem fra en tur med Rosa Bussarna som kan si dem er helt uthvilte, avslappede og klare for å møte hverdagens utfordringer med hevet hode. I stedet kommer ofte folk hjem med høy puls, masse adrenalin, et stort smil, minner for livet og en helt ny vennegjeng som ofte holder kontakten i lang tid etter reisen. Å reise med Rosa Bussarna er en interaktiv opplevelse. For å få den unike opplevelsen som selskapet står for, er du selv nødt til å delta, bidra og arbeide for å gjøre reisen så fin som mulig. Du gir av deg selv på reisen hver eneste dag, og mottar energi fra alle andre hver enste dag. Noen utvalgte om bord på bussen gir enda mer av seg selv. Det finnes nemlig to ”lag” på bussen, ett ”matlag” og ett ”taklag”. Taklaget sørger alltid for å sette og rive ned taket ved hver nye campingplass. Matlaget sørger alltid for å lage mat under lunsjpauser og middagspauser. Det krever en del arbeid, men det gir så utrolig mye glede og energi tilbake. Reisen og opplevelsen blir til nøyaktig hva du gjør den til selv. Du kan velge å bare nyte livet helt fult ut og ikke røre en finger, eller så kan du være en viktig byggekloss under reisens gang og bidra til at resten av gruppen har godt med mat og et sted å sove.

Fokus på trivsel
I dag er det rundt 30 000 mennesker som reiser med Rosa Bussarna i løpet av ett år. De reisende er i alle aldere, alt fra 20 til 75 år. En normal gruppe består av 15  – 28 personer der det ofte er en aldersmajoritet på rundt 40 år, med alle variasjoner fra ung til gammel. Dette skaper et bredt perspektiv av erfaringer, energier, livssyn og samtaleemner underveis. Det sosiale om bord i en rosa buss er utrolig viktig. Passasjerene skal omgås i lengre tid, og sammen skal de oppleve en unik reise man ikke turte å drømme om før avreise. Et godt samhold er ekstremt viktig for sin egen og gruppens trivsel, og kommer også godt med under nattens frembrudd. Gruppen sover nemlig sammen på bussen nesten hver eneste natt, om det ikke er innlagt opphold på Hotell. Da er det fint å være kamerat med han eller hun du legger deg ved siden av på taket for å sove med om natten. Også sjåførene og reiselederne om bord i bussene er en stor del av det sosiale underveis. En sjåfør er ikke bare i sjåførsetet for å svinge litt på rattet, men er der også for å spre trygghet, glede og god energi. En reiseleder er ikke bare i et guidesete for å gi informasjon, men er også bak i bussen for å delta i samtaler, spille spill eller bare nyte turen sammen med de andre reisende. En mer fantastisk reisemåte skal du lete lenge etter!

Bussmagasinets journalist Magne Håheim har fått være med på en unik reise med Rosa Bussarna igjennom Afrika. I løpet de kommende utgavene av magasinet vil vi bli tatt med på en unik reise som byr på spektakulære seerverdigheter, unike opplevelser, emosjoner og et fantastisk gruppesamhold. Følg med i de kommende utgavene av Bussmagasinet, og bli med på livets reiseopplevelse!