Åpner pilotprosjekt for El-buss i Oslo

Folksomt på Rådhusplassen da Ruter offisielt åpnet pilotprosjekt på elektriske busser i Oslo.

Før jul skal bussene være i trafikk, men allerede i dag fikk pressen oppleve de ulike buss modellene som skal kjøre i ruter i Oslo. 

To leddbusser fra BYD med ren batteridrift og overnatten lading. To Solaris busser med pantograflading levert av Siemens og to Solaris busser med pantograflading fra Eko Energeteka.

Kjell Tangen fra Norgesbuss fikk æren av å kjøre den første turen.

Bernt Reitan Jenssen fra Ruter AS var meget fornøyd og glad på åpningsdagen. Han kunne fortelle at allerede nå har de høstet mye erfaring fra prosjektet som brukes i allerede utlyste- og kommende anbud.

– Vi har allerede fått gode erfaringer, og det før bussene er satt i drift, sier han.
– Bussene er her, og testing er i gang, så nå ligger alt til rette for at vi snart kan invitere kundene om bord til en fredelig busstur med elektrisk buss på linje 31, 60 og 74. Vårt hjerte for byen og folkene som bor her, vil være godt synlig på disse bussene. Jeg håper selvfølgelig at kundene våre også vil sette pris på disse stillegående miljøbussene, sier administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen.

Første leddbuss fra BYD i Europa 
Kinesiske BYD leverer sine første elektriske leddbusser til Europa, når Nobina setter inn to 18 meters batterielektriske leddbusser på linje 31. Det er landets tyngste busslinje, mellom Snarøya og Grorud. Leddbussene har en batterikapasitet på 270 kWh, så bussene kan kjøre langt mellom hver lading. Bussene lades på bussdepotet til Nobina på Jernkroken.

– Vi er glade for å få være med på å drive frem det grønne skiftet i Oslo og bidra til bærekraftige og nyskapende bussløsninger. Det er spennende å være først ute i Europa til å teste batterielektriske leddbusser fra Kina, sier administrerende direktør Jan Volsdal i Nobina.

«Bus of the year»
Både Unibuss og Norgesbuss har valgt «Bus of the year 2017» fra Solaris, som er 12 meters elbusser med endestopplading. De to bussene til Unibuss har en batterikapasitet på 75 kWh, og de skal settes inn på linje 74. Siemens leverer ladestasjon med pantograf på lademasten, og den vil først bli installert på Mortensrud og etter hvert i Vika.

– Unibuss er glad for å delta i Oslos satsing på nullutslippsbusser. Elektriske busser forurenser ikke, er stillegående og gjør kollektivtrafikken enda mer miljøvennlig og komfortabel for de reisende. Vår deltagelse er et resultat av politisk satsing på miljø i Oslo, et tett samspill med Ruter, støtte fra Enova og solide leveranser fra Solaris og Siemens. Unibuss ser frem til videre utrulling av elektriske busser i Oslo som miljøhovedstad sammen med våre gode samarbeidspartnere, sier administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen.

Norgesbuss har valgt et større batteri, med en kapasitet på 125 kWh, for å kunne kjøre lenger mellom hver lading. Det store batteriet gir noen færre seter bak i bussene. Forventet ladetid på endeholdeplassen på Vippetangen er 6-10 minutter. Schunk har levert pantografen som er festet til taket på bussen, mens Eko Energetyka er ansvarlig for ladepunktet på Vippetangen.

– Gratulerer til Oslo med startskuddet for elektrifisering av busslinjene i byen. Norgesbuss er stolt og godt fornøyd med å kunne sette i drift to batterielektriske busser i Oslo i løpet av kort tid. Vi har jobbet i lang tid med planlegging og forberedelser. Den siste tidens anleggsarbeid har vært intens, og både offentlige etater, Ruter, entreprenør og bussleverandør har vært involvert, sier administrerende direktør Atle Rønning i Norgesbuss.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.