Fjerner busslommer for bedre trafikkflyt

I disse dager blir flere og flere busslommer fjernet i Hordaland. De blir erstattet med kantstopp for bedre trafikkflyt for bussene.

I Hordaland bygger de nå om en rekke busslommer til kantstopp. Dette for at bussen skal komme raskere frem og la dem beholde plassen i køen. 

Men den har også en rekke andre gode egenskaper. Hjørneskader på bussene er et stort problem og koster selskapene mye penger i reprasjon. Dette forsvinner når en benytter kantstopp. Og bussene kommer også helt inntil fotgjengerfeltet, så en ikke lenger får et gap mellom buss og gangfelt. 

Slike busstopp er veldig vanlig i en rekke andre land, som for eksempel Tyskland. Der har også bilistene slått seg til ro med denne løsningen og venter bak bussen til den kjører igjen. 

Men for at slike stopp skal fungerte optimalt og bilistene skal slippe å vente for lenge, så bør bussene være kontantfrie. Det vil si at passasjerene har forhåndsbetalt via billettkiosk eller mobilbillett. Da vil slike stopp være relativt korte og trafikken bak vil ikke oppleve det som særlig hinder. 

–  Dette er å designe farlige forbikjøringer og trafikksituasjoner. Jeg er usikker på om dette virkelig er så uproblematisk som Vegvesenet påstår, sier daglig leder ved lokalavdelingen Bergen og Omegn, Liv Røssland, til NRK.

Hun fastholder at mange vil ta sjanser og kjøre forbi. Noe som kan skape farlige situasjoner om noen samtidig krysser veien fremfor bussen. 

Statens Vegvesen er uenige og mener det ikke vil skape farlige situasjoner og at passasjerer må vente med å krysse veien til bussen har kjørt uansett. 

Bussen vil også beholde sin plass i køen og bilistene venter bak den de få sekundene av- og påstigning foregår. 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.