Norges første elektriske leddbuss er her

Torsdag kan publikum ta i nærmere øyesyn den aller første fullelektriske leddbussen i Norge. Build Your Dreams BYD skal levere totalt to slike 18 meter batterileddbusser til et pilotprosjekt i Oslo.

Elektriske bybusser har vi i Norge. Det går fem batteribusser fra merket Ebusco i Stavanger og flere elektriske minibusser på østlandet. Men full elektrisk batterileddbuss har en ikke tidligere hatt i Norge, om en ser bort fra Trolleybussene i Bergen.

Build Your Dreams BYD er en kinesisk leverandør av batterier, som i de senere årene også har produsert kjøretøy. De startet i sin tid med produksjon og salg av batterier til trådløse hustelefoner, og har siden blitt verdens største leverandør av batterier til alt fra mobiltelefoner til elektriske busser og lastebiler.

I dag er BYD også verdens største på nettopp elektriske kjøretøyer, hvor hjemmemarkedet Kina er deres hovedfelt. I Europa lanserte de noen år tilbake en 12 meter batteribuss. Denne ble raskt en suksess og i dag finnes det slike busser i en rekke Europeiske byer. Og den største flåten av BYD busser kjører i dag på Sciphol flyplass i Amsterdam. Disse lades delvia via solceller og resten fra strømnettet.

Nå er Norges og fakstisk europas første BYD fullelektriske leddbuss ankommet. Bussen er 18 meter lang med ledd og drives frem med 2 x 150 kW elektrisk navnmotor. Bussen klarer 15 prosent stigning. Bussen kan maksimalt leveres med 51 seter og total kapasitet på 150 passasjerer. Batteriene er montert på taket og er av Iron-Phosphate teknologi som i følge BYD er de tryggeste batteriene en kan benytte i kjøretøy. Batteriene har i følge BYD lang levetid, hele 10.000 ladesyklusser og tåler nærmest alt av slag, flammer og penetrering uten at det er fare for kortsluttning.
De to leddbussene fra BYD skal gå i fast rute mellom Grorud og Snarøya på linje 31 i Oslo. Denne ruten har rundt 50.000 passasjerer hver dag, den mest trafikkerte bussruten i Norge.

– Vi ser frem til å teste disse miljøvennlige og stille bussene samen med Ruter AS. Linje 31 har rundt regnet 15 millioner reisende om året, så det vil passe godt å teste ut passasjerenes opplevelse av bussen og bussens funksjonalitet. Nobina har allerede i drift elektriske busser på andre ruter i andre land, som er med å gi oss resultater vi kan bygge videre på. Vi er stolte og være med på Ruter sitt arbeid for mer klimavennlig kollektivtransport, sa Sjur Brenden, kommunikasjonsjef hos Nobina i et intervju tidligere i høst.

Bussene vil sammen med fire Solarisbusser gå i et pilotprosjekt over to år som er styrt av Ruter AS. Målet med dette er å kunne finne de beste ladeinfrastrukturene og batteriløsninger for fremtidens kollektivtransport i hovedstaden. Og i planene hos Ruter er målet å innfase større flåter med elektriske busser fra 2020. 60 prosent av alle bussene i Oslo er tenkt å være elektriske innen 2025.

Foto fra fabrikk: BYD/Bussmagasinet. 
 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.