Grønne busser på svensk-norsk offensiv

Konkurransen om skandinaviske busspassasjerer blir styrket. FlixBus satser nå stort på å ekspandere i både Norge og Sverige. Bare i Tyskland har FlixBus tatt over 90 prosent av markedet og det bare på få år.

FlixBus er i dag den største aktøren i Europa på ekspressbussmarkedet. For bare noen måneder siden utvidet selskapet med avganger til og fra Oslo. I dag er det 12 avganger fra Oslo med stopp på Ås, Moss og Sarpborg før Gøteborg.

FlixBus ble grundlagt i 2013 da regjeringen i Tyskland åpnet opp for kommersiell ekspresstrafikk i landet. En hel del aktører kastet seg ut på markedet, men de aller fleste måtte kort tid etter gi opp. Bare to år senere utvidet FlixBus til land som Frankrike, Nederland, Østerrike, Kroatia og Italia, både med inneriks og internasjonal trafikk.

I dag kjenner en igjen FlixBus langs veien i deres grønne farge i over 26 europeiske land. Og i dag planlegges det å starte ekspressbusslinjer i USA. Et kontor i Los Angeles er allerede under oppbygging. Og i Norden er det store planer om utvidelse.

FlixBus sin fremgang bygger på at de har vært innovative når det gjelder å utnytte digitaliseringen i en mye tradisjonell bransje som knapt har sett inn i den digitale fremtiden. På den ene siden ligger FlixBus sin bedriftsplan på å styrke nettverksplanleggingen, digital utvikling og prissetting. På den andre siden er grunnpilaren å ha ett tett samarbeid med små og mellomstore busselskaper i form av partneskap. Busselskapene eier bussene, mens FlixBus står for markedsføring, bookingsystemer, nettløsinger, kundeservice med mer. På den måten så kombineres start-opp nytenkning med stor bransjekunnskap.

FlixBus har dynamiske priser, noe som mange anvender, spesielt innen flybransjen.

– Dynamiske priser innebærer at kunden som booker billetten i god tid innen reisen, får de til en mer fordelaktig pris, forteller PR ansvarlig hos FlixBus Norden, Jelena Jovanovic.

– Med andre ord, i takt med att etterspørselene øker, og flere plasser blir booket, stiger prisen for reisen. I dag kan en velge mellom flere daglige avganger fra Oslo til blant annet Stockhold, Gøtebord og Malmø for under hundrelappen. FlixBus sin avgjørelse på å holde lave priser er en indikator på at det finnes en stor etterspørsel på transportmarkedet og også det at en får en tøffere konkurranse er til fordel for passasjerene. Det er alltid kunden som vinner, avslutter hun.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.