Elektriske Mercedes-Benz produkter slippes fortløpende

Allerede nå kan en bestille Mercedes-Benz eVito for levering i 2018. Så vil det fortløpende komme andre kommersielle Mercedes-Benz produkter.

Person- og godstransporet er viktige segmenter for Mercedes-Benz. Og for å kunne sine miljøbeviste kunder i møte, lanserer den tyske bilgiganten nå elektriske kjøretøy for kommersiell transport. Først ute er lanseringen av eVito. Denne kan en nå forhåndsbestille for levering i 2018.

Mercedes-Benz har planer om å elektrifisere alle sine kommersielle kjøretøy de kommende årene. Her snakker vi om eVito, som er først ute, så kommer eSprinter i 2019 som så følges opp av lillebror Citan.

Allerede i dag åpner forhåndsbestillingene og til de første 1000 som melder sin interesse følger det med ladestasjon for veggmontering.

Nå er ikke elektriske Mercedes-Benz kjøretøy noe helt nytt. Allerede på 1990 tallet kjørte det rundt Mercedes-Benz 100 kassebiler med elektrisk drivlinje (bilde).

Siden den gang har MB forsket og utviklet elektriske drivlinjer, både med ren batteridrift og brennsellcelleteknologi. i 2009 ble det satt i gang et prøveprosjekt med rundt 30 brenselcellebusser på hydrogen. Bussen skulle ikke i serieproduksjon, men forbli en del av prosjektet mot elektrifisering av by- og forstadsbussene. Og i Bussmagasinet 7/17 kan dere lese mer om dette.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.