Unibuss 90 år

Den første sporveisbussen «blåvognen» rullet ut i Oslos gater 13. november 1927. Det betyr at et av landets største busselskaper, Unibuss, fylte 90 år på mandag. Teknologiutviklingen i selskapet har siden den gang vært formidabel. 90 år senere er snart elektriske busser på veien i Oslo i regi av Unibuss.  

Mandag 13. november feiret Sporveiens datterselskap Unibuss 90 år med bussdrift. Oslo Sporveier sin bussdrift ble etablert i 1927 og har siden den gang stått for en stor del av rutebusskjøringen i Oslo.

– Busstilbudet i 1927 ble raskt en suksess, og ble året etter fulgt opp med flere ruter. Vi er stolte av å ha holdt hjulene i gang i 90 år, og at busstilbudet stadig utvides med nye ruter og avganger den dag i dag – til glede for de reisende, sier administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen.

Virksomheten er utvidet til Akershus, Oppland, Vestfold, Trøndelag og Sør-Vestlandet.

– Jeg er utrolig stolt av innsatsen våre ansatte har lagt ned i en årrekke. Ser du en bussjåfør med Unibuss’ uniform i dag håper jeg du gratulerer med dagen – det fortjener de, er oppfordringen fra en stolt administrerende direktør.

I 1997 ble Sporveisbussene AS etablert da bussdivisjonen i Sporveien ble omorganisert til å bli et heleid datterselskap. Denne virksomheten ble i 2007 flyttet til Unibuss, som tidligere hadde blitt opprettet som Nexus Trafikk AS.

Nexus Trafikk ble opprettet som en følge av Oslo kommunes beslutning om å konkurranseutsette all busstrafikk i Oslo innen utgangen av 2006.

Mange teknologimilepæler
Sporveisbussene har kjørt en rekke forskjellige busser siden starten. Det begynte med den norsk-amerikansk-produserte «snutebussen», en 7,75 meter lang buss med 23 sitteplasser, 17 ståplasser og 65 hestekrefter.

Mellom 1947-1968 kjørte selskapet en elektrisk drevet trolleybuss i Oslos gater. Den hadde 25 sitteplasser, 50 ståplasser og en effekt på 90kW.

Bussen ble raskt avløst av konvensjonelle busser, før man på begynnelsen av 80-tallet tok i bruk den første leddbussen. Den var 17,75 meter lang og ble innført på grunn av befolkningsveksten og det økte transportbehovet. Derfor kom det godt med at den hadde 50 sitteplasser og 67 ståplasser.

Satser på elbuss
Den siste tilveksten på leddbuss-stammen er 80 splitter nye busser som ble satt i trafikk på sentrumslinjene i Oslo i april i år. Bussene er 18,75 meter lange, har 46 sitteplasser, 90 ståplasser og 369 hestekrefter. I tillegg er de utstyrt med den nyeste motorteknologien, noe som gjør at klimagassutslippene er lavere enn noen gang. Det kommer Oslo-folk til gode ettersom linjene de kjører på står for 40 prosent av antallet reiser med buss i hovedstaden.

Miljø er blitt en stadig viktigere faktor for Unibuss de siste årene. For en uke siden kom Oslos første elbuss til byen. Unibuss skal teste to elbusser på linje 74 mellom Mortensrud og Vika. Bussene er 12 meter lange og skal lades opp med 300 kilowatts pantografer på endestoppene. Disse stasjonene er seks ganger så kraftige som vanlige elbil-ladestasjoner og sørger for at bussene er fulladet og klare for avgang i løpet av fem til åtte minutter.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.