– I fremtiden kjøper du ikke kjøretøyet, du leier det

Trevor Milton hos Nikola Motor Company skal få oss til å leie kjøretøyet og ikke lenger kjøpe det. Og i leien inkluderer drivstoff, forsikring og vedlikehold.

Under Zero-konferansen i Oslo 31. Oktober fikk publikum høre mer om den kommende hydrogen-elektriske lastebilen. Når den kommer i produksjon kan den ikke kjøpes, men kun leies eller leases. Samtidig ser han for seghan at det ikke bare er lastebilen som skal kunne leies på deres måte, også busser.

Selv om Nikola Motor Company ikke har planer å bygge busser, så har de sett på hvordan markedet endre seg raskt. Flere og flere ser for seg en rask overgang til nullutslipps samfunn. Og at en ikke lenger kjøper en bil, buss eller lastebil. 

Allerede nå kan en lese om bilprodusenter som satser på abonnementsløsning på privatbiler. En bestiller seg en bil på nett og den inkluderer alt, inkludert utbytting når tiden er moden eller en ønsker seg ny modell. Alt i mellom her er inkluder. 

Denne løsningen er på vei inn i bussbransjen. I dag kan en lease busser, men leverandørene jobber med avanserte leasing løsninger hvor en betaler et månedsbeløp og alt er inkludert. De tar seg av leveringen, service, vedlikehold, dekkskift, drivstoff med mer. 

Scania har med sin Fleetcare en lignende løsning. LL Setesdal Bilturer har en avtale med Scania. Leverandøren tar seg av det aller meste rundt bussen og tar også tilbake bussene når anbudaperioden er over. 

Milton fra Nikola Motor Company forklarte også nærmere hvordan de ser for seg fremtiden med elektriske kjøretøy. Han viser til lavere vekt, sikrere kjøretøy og lavere tyngdepunkt som vil gjøre at færre mister kontrollen over kjøretøyet. Det er også tryggere da elektromotoene i hjulnavnet reagerer raskere og bremser ned kjøretøyet mye raskere enn hva sjåføren klarer ved å flytte foten over på bremsepedalen og systemet til å reagere. 

Ren batterilastebil blir ikke Nikola. Men én kombinasjon av batterier og en brenselcelle som drives av Hydrogen. Dette gir god rekkevidde opp mot 1000 kilometer uten å bære med seg store tunge batteripakker. Ikke ukjent de Hydrogenbussene som i dag kjører i Oslo. Men da med ny og testet teknologi.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.