HMK slo til på en dobbeldekker på Busworld

Busworld: HMK slo like godt til på en flunkende ny dobbeldekker under årets bussmesse i Kortrijk. Bussen er en VDL Futura FDD II på 14.1 meter og med hele 93 seter.

– Vi kjører sightseeing i Oslo og har behov for mange seter, forklarte Ola Halvorsen hos HMK da vi spurte han hvorfor det måtte være nær 100 seter i bussen.

Henning Løvstad hos VDL Bus & Coach Norway AS ser frem til å få levert den andre FDD II til Norge. Interessen har vært stor på den nyeste modellen til VDL. Schaus Buss fikk deres litt tidligere i år og til mai 2018 vil HMK få sin buss levert.

VDL FDD II til HMK er utstyrt med DAF MX13 motor på hele 510 HK og ZF As-Tronic girkasse med 12 trinn. Bussen har en kapasitet på 91+1+1 seter, hvorav fire kan tas ut så en kan få inn rullestol. Da denne plassen er like innenfor bakdøren i første etasje, så trenger en ikke heis.

H. M. Kristiansens Automobilbyrå AS er Norges og en av Europas ledende busselskaper og har kontor i Oslo. HMK tilbyr en helhetlig opplevelse for kundene og tar seg av det aller meste både i forkant og under reisen. I Oslo har de også en god del sightseeing med turister i sesongen, noe som gir behov for busser med stor kapasitet. I 2017 fikk HMK levert to Neoplan Skylinere til nettopp denne type kjøring.

Stor interesse og 3 års garanti
– Det har vært stor interesse for FDD II, både før og under messen. Mange har vært innom å sett nærmere på våre produkter og tilbakemeldingene har vært gode. Det er tydelig at vi nå har et godt produkt som er blitt populært. Prisen får vi også stadig bekreftet er riktig, sier Løvstad som legger til at det nok blir mange VDL dobbeldekkere å se på veiene fremover, også med norske skilter.

Nå har VDL også så klokketro på sin kvalitet at de gir tre års garanti på sine busser. Dette ble klart på deres pressekonferanse under årets busworld messe i Kortrijk.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.