Neoplan Jombocruiser – verdens største turbuss

Neoplan Jumbocruiser står oppført i Guinnes World Record som verdens største turbuss. I år som Neoplan Skyliner fyller 50 år, så har vi sett litt nærmere på storebroren, Jumbocruiser.

Tidlig på 70 tallet kom Gottlop Auwärter opp med en skisse på en oppfølger til Skyliner (fra 1967). Bussen skulle ha en framvogn og en bakvogn koblet sammen med ledd. Men i tillegg skulle den ha to fulle etasjer både i framvogn og bakvogn. Dette skulle bli verdens største turbuss med en kapasitet på hele 144 passasjerer sittende i komfortable seter.

I 1975 ble den første Jombocruiseren klar for verdenslansering. Fremdeles var det strenge krav i tyskland på svingradius, så Neoplan hadde bygget inn sving på første og fjerde aksel. Så sammen med leddet ble det en veldig kort svingradius på bussen. Senere på 80 tallet jobbet Auwärter tett med myndighetene og fikk økt lengebegrensingen på busser uten ledd til 15 meter. Dette etter å ha tatt frem enn annen nyvinning, Neoplan Megaliner. Denne bussen var nesten 15 meter lang og med fire aksler. For å klare å snu etter myndighetenes krav, så bygget Auwärter inn fire svingbare aksler – og vips klarte den å svinge som en 12 meter buss.

Jumbocruiseren klarte nesten dette bare ved hjelp av leddet, men når det ble montert inn sving på siste aksel, så var den innafor med god margin. Motoren ble ikke plassert bak i leddet, som ellers var å se på mange leddbusser som ble lansert samtidig. Nei, Neoplan sine teknikere plasserte den i framvognen like under selve leddet. Og ved å montere ledd over motoren, ble bussen veldig komfortabel og trygg på veien. Den totale lengden på bussen var 18 meter. Høyden på alle utenom en av jumbocruiserene var 3,96 meter. En av bussene ble bygget for det japanske markedet og ble derfor bygget 3,8 meter høy.

Motoren som ble montert som standard var Mercedes-Benz OM 404 på 19,6 liter slagvolum og med minst 400 hk. En 500 hk versjon med twin-turbo kom senere. Dette var en V12 motor som var sammenkoblet med ZF 6-90 manuell girkasse eller Allison 5 trinns automat. Det ble også montert en V10 i en av bussene, mulig ettermontert.

Den aller første Jumbocruiser ble levert Glubus-Reisen i Köln. Denne bussen gjennomgikk utallige tester før den ble satt i drift. Hele syv av de 11 produserte Jumbocruiserene ble levert tyske kunder. De hadde alle sofagruppe nede i hengeren og to bagasjerom. En over drivlinje og en helt bakerst i hengeredelen. Det var flere løsninger på innredning, og en buss fikk bar nede i hengeren. Den ble levert som buss nummer åtte og til Sola Ruta her hjemme i Norge.

Sola Ruta sin Jumbocruiser var sjeldent å se på norske veier. Den snudde oftest i Hirtshals og kjørte til Spania med soltørste turister. Bussen var kun utstyrt med 90 seter, som var den Jumbocruiseren med færrest seter levert i Europa. Etter noen år i trafikk på norske skilter, ble den solgt til sverige og der ble den til en cabriolet ved et uhell. En sjåfør kjørte inn i en undergang og rev av hele taket fra front til hekk. Heldigvis uten passasjerer ombord. Bussen ble senere hugget.

 

 

Jumbocruiser nummer 6 ble bygget til en amerikansk kunde. Denne ble bygget som hotellbuss med senger i begge etasjer. Også rom med dobbelsenger. Fremst i bussen oppe, så var det komfortable seter til de reisende. Denne fikk også et unikt design med vinduer langs siden i alle mulige vinkler.

Produksjonen av Neoplan Jumbocruiser ble aldri regnet som serieproduksjon. Den foregikk i perioden 1975 til 1986 med motor i leddet. Og i 1992 ble buss nummer 11 produsert med motor bak i hengerdelen. Denne bussen var med den nyeste designen til Neoplan da og ble levert til Best Tours i Belgia. Dessverre gikk det drålig med bussen. Den veltet på en reise i 1993 og ulykken skjedde, i følge sjåfører, grunnet meget dårlig stabilitet i hele bussen.

En større uenighet mellom eier, Neoplan og forsikringsselskapet satte reperasjonen av bussen på vent. Den ble gjemt bort frem til en engelsk firma overtok den og fikk den bygget opp i 2005. Den ble da totalt forandre både design og teknisk. Nytt ledd fra Hüber ble montert inn og den ble forsterket for bedre stabilitet. Den fikk også et ansiktsløft med den nyeste fronten til Neoplan. Bussen er i dag i drift som rullende reklame for ulike bedrifter.

Også nummer 10 som ble levert TRD-Reisen i Dortmund har fått nytt liv som showbuss. Den er totalt ombygget innvendig med showrom hvor kunder kan vise frem nye produkter. Bussen er forøvrig tilsalgs for 190.000 euro på Mobile.de.

Nummer 4 ble levert til selskapet Mundstock i Peien 1977. Bussen var mye i bruk og ble siden solgt til andre selskaper før den havnet i Dresden. I dag fungerer den som varmestue / oppholdsrom for unge arbeidere. Bussen er i drift og har deltatt på ulike utstillinger i Tyskland. Sist i 2015 da det ble arrangert samling for Jumbocruiser i regi dens 40 års jubileum. Treberhilfe Dresden c.V. tar jevnlig vedlikehold på den og setter den i bedre og bedre stand.

Omnibushandel Mario Röttgen OMR har bygget om en av Jumbocruiserene til verdens største campingbuss. De benytter bussen som utstillingslokale og stand ved ulike messer. Bussen har alt fra kjøkken, bad, stue til store soverom. Helt bakerst i andre etasje finner vi en gedigen dobbelseng. Denne busser er også tilsalgs på Mobile.de nå for rett under 200.000 euro.

 

Jombocruiseren til Chuo Kotsu i Japan ble bygget noe lavere enn de 10 andre. Denne var 3,8 meter høy. Men når den skulle settes i trafikk ble det bråstopp. Bussen lot seg ikke registrere og ble i stedet benyttet som skyttelbuss i en fornøyelsespark.

I dag eksisterer åtte av de 11 bussene som ble produsert. Sola Ruten sin ble hugget etter skade, en brant i tyskland og den japanske kjenner en ikke staus til i dag. Her er listen over de 11 produserte Jumbocruiserene:

  1. Globus-Reisen – Köln (1975)
  2. TRD-Reisen – Dortmund (1976)
  3. Hallo-Reisen – Essen (1976)
  4. Fa. Mundstock – Pene (1977)
  5. TRD-Reisen – Dortmund (1977) 
  6. Car-O-Tel
  7. Hallo-Reisen – Essen
  8. Sola Ruten – Norwegen
  9. Chuo Kotsu – Japan
  10. TRD-Reisen – Dortmund
  11. Best Tours

Også Berkhof i Nederland forsøkte seg på å bygge Jumbocruiser. De hadde tidligere bygget megaliner-kopi og bygget på 90 tallet to jumbocruiser-kopier med motor helt bak i hengerdeler. Dette endte med fiasko. En ble hugget og den andre ble bygget om til 13 meter normal dobbeldekker. En tredje «jumbocruiser» i Berkhof drakt ble bygget på Volvo B10M chassis. Den fikk to etasjer i hengerdelen og 1 1/2 dekker fremme. Denne sies det at fremdeles eksisterer i drift hos et nederlansk selskap.

Kilder: omnibusarchiv.de, Marius Clausen, Andre Peter (Treberhilfe Dresden c.V.) og wikipedia.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.