Prøvekjørt: 2018 MAN Lion’s Coach

Bussmagasinet har som en av de første fagtidsskriftene i Europa fått prøvekjøre nye MAN Lion’s Coach, og det på norske veier.

I juli fikk verdenspressen ta en sniktitt på den nye MAN Lion’s Coach familien. Denne har offesiell verdenslansering på årets Busworld-messe i Kortrijk, Belgia senere denne måneden. Men allerede nå kan vi gi dere førsteturopplevelse med den nye turbussen.

Selv om været ikke var på vår side, så ble det en fin prøvetur med norsk kystnatur som bakgrunn. Bussen er en to-akslet versjon på 12.1 meter. Bussen er utstyrt med toalett og komfortable seter, men ikke rullestolheis. Dette er ekstrautstyr som selvfølgelig kan leveres.

Drivlinjen er MAN D2676 LOH på 420hk og 2.100Nm dreiemoment. Girkassen er Tip Matic 12 trinns automatisert manuell, med ZF Intarder. Dieseltanker har 400 liter kapasitet. Og av sikkerhetsløsinger kan vi nevne EBS med ABS / ASR og EBA. Det vil si Elektronisk stabilitetskontroll, adaptiv cruisecontroll og elektronisk bremseassistent. I tillegg er bussen forsterket i takkonstruksjon for å tilfremdstille de nye kravene R66.02 til takstyrke ved velt.

Alt lys innvendig og utvendig er av LED typen. På testbussen var det halogen i grøftelysene, men på alle fremtidige busser solgt i Norge vil også dette være av LED typen. LED teknologien er kommet langt nå og det koster ikke lenger mye for å velge LED fremfor glødelamper. I flere tilfeller faller det rimeligere og i tillegg bruker LED lys vesentlig mindre strøm.

Trivelig førerplass
Førerplassen er modernisert betraktelig fra forige versjon av Lion’s Coach. En finner seg raskt til rette bak rattet. Knappene er både riktig plassert og i rett avstand når en sitter komfortabelt. Det er verd å nevne den nye radio/navigasjon og mediaenheten. Denne har en stor og tydelig skjerm. Lett å benytte og i tillegg til DAB har den også skjerm til ryggekamera. Dette har god kontrast og gir et godt bilde over hva som befinner seg bak bussen når revers settes inn.

Frontvinduet har varmetråder, som er en stor fordel her i Norden. Det er i tillegg en smule grønntonet som skjermer litt for sola. Solskjermer er elektriske, men for de fleste turbussjåfører så lar en dette stå oppe for utsikten sin skyld og heller bruker en caps og solbriller. Men greit å ha når en kjører alene.

God komfort
Passasjersetene er komfortable. De har god polstring, men en liten smule lave i ryggen. Komforten blir best om en da legger seteryggen bakover tre til fem centimeter. Noe dårlig stol er dette absolutt ikke. En sitter komfortabelt, selv på lange flerdagers reiser. Belysningen er som tidligere nevnt av LED typen. Det fir godt leselys og virker ikke forstyrrende på de som sitter bakenfor. Takbelysningen er god. Og når en kjører over 15-20 kilometer i timen, så dempes belysningen fremfor de tre første seteradene. Dette for at en ikke skal oppleve reflekser i frontvindu under kjøring.

Støy er nesten fraværende i nye MAN Lion’s Coach. Den har en god demping for motor- og akselstøy også helt bakerst. Førerplassen som ofte kan være utsatt for motorstøy som har blitt først frem av rammeverk er borte. Også vindsus fra fronten er sterkt redusert. Det er noe sus fra bunnen av trappen fremme og midt på, men dette er bedre enn på tidligere modeller.

To-akslet versjon av Lion’s Coach har bagasjekapasitet på rundt 11 kubikk. På den lengste utgaven med tre-aksler er kapasiteten på litt over 12 kubikk. Den har god tilgang fra begge sider, men på de med toalett så mister man en luke på høyre side. Rullestolheisen er plassert over bakaksel. Den levers med skinner i gulve ved rullestolplass og har plass til to rullestoler om den ikke bestilles med andre løsninger. Her er mulighetene mange, da bussen har flatt gulv fra og med andre seterad. Bygges den med 1+2 seteløsning får en flatt gulv helt frem, men da et ekstra trinn ved innsteg.

Kjøreopplevesen var bra. Den er rettningsstabil og lett manøvrerbar. Dette er en to-akslet versjon, så det gjør at en må korrigere ørlite mer på rattet ved sidevind. Ved en tidligere prøvekjøring i Polen med 2018 Neoplan Tourliner (identisk grunnkontstruksjon) så merket en noe forskjell på to- og tre-akslet utgave når det blåste sterkt fra siden. Men det har blitt bedre vektfordeling har økt komfort- og kjøreopplevelsen enn på tidligere Lion’s Coach modeller.

Totalt sett, så er dette en buss som gir en god reiseopplevelse for både passasjerer og sjåfør. Den er bygget solid med tysk design tvers gjennom. Selve produksjonen skjer i Tyrka. Her produseres nå alle MAN og Neoplan modellene. Og ønsker en noe litt utenom det vanlige, så fraktes bussen videre til Plauen i Tyskland, hvor MAN og Neoplan sitt Bus Modification Center ligger. Her er det kun fantasien som setter grensene. En ørliten detalj som kunne vært løst enklere, er dekoren som går over første siderute og som tar noe av utsynet til passasjerene på første seterad. Denne kunne vært gjort i «gjennomsiktig» teip. Dette er pålimt dekor som ikke har annen funksjon enn å skaper linjene som gjenkjenner Lion’s Coach.

 

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.