Mer til vei og veivedlikehold

Regjeringens forslag til statsbudsjett gir 30,6 milliarder kroner til Statens vegvesens ansvarsområder. Det er en økning på 357 millioner, eller en drøy prosent over 2017-budsjettet.

Til vegformål, inkludert porteføljen til Nye Veier AS, er det foreslått 35,9 milliarder i 2018. Dette gir en samlet økning på 2,6 milliarder, eller nesten åtte prosent. I tillegg kommer bompenger på 7,7 milliarder.

– Dette er et solid riksvegbudsjett. Vi holder trykket på pågående veganlegg og arbeidet med å sikre tunnelene, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Vegvesenet skal også forsterke arbeide med å kontrollere tungbiltrafikken, legger han til.

Budsjettet legger opp til riksveginvesteringer på drøye 14 milliarder, mens driften og vedlikehold av riksvegene skal koste om lag 7 milliarder.

Store prosjekter
Budsjettrammen gir anleggsstart på E6 Kapskarmo – Brattåsen – Lien i Nordland. I tillegg blir det anleggsstart på skredsikringsprosjektene rv. 13 Vik – Vangsnes i Sogn og Fjordane og E69 Skarvbergtunnelen i Finnmark.

Under forutsetning om tilslutning til delvis bompengefinansiering blir det også oppstart på forberedende arbeider og mulig anleggsstart på E16 Eggemoen – Olum i Oppland/Buskerud i 2018.

Budsjettet har midler til prosjektering og grunnerverv for E18 Lysaker – Strand – Ramstadsletta i Akershus, samt forberedende arbeider på OPS-prosjektet rv. 555 Sotrasambandet i Hordaland. Det blir også byggestart for OPS-prosjektet rv.3/rv.25 Løten – Elverum i Hedmark.

Mye tunnelvedlikehold
Budsjettforslaget gir 3 milliarder kr. til vedlikehold av riksvegene, som er en reduksjon på om lag 50 millioner fra 2017.

Samlet sett vil etterslep i vedlikehold på riksvegnettet bli redusert. Forfall i tunneler stanses, mens andelen riksveg med tilfredsstillende vegdekke forventes å ligge på om lag samme nivå som i 2017.

– En så stor prioritering av tunnelene vil dessverre bety at forfallet vil øke noe på bruer, kaier, drenering og vegutstyr, sier vegdirektøren.

Det skal brukes 2,3 milliarder til fornyingstiltak som i hovedsak går til arbeider med å sørge for at tunnelene oppfyller kravene i tunnelsikkerhets- og elektroforskriften.

Budsjettet legger opp til å bruke 638 millioner til skredsikring på riksveger, mens 759 millioner skal gis som tilskudd til skredsikring på fylkesvegnettet.

Trafikksikkerhet
Trafikant- og kjøretøyområdet får 2,4 milliarder. Vegvesenets omfattende kontrollinnsats ute på vegene videreføres. I tillegg blir etatens tilsynsområde utvidet, og arbeidet mot kriminalitet på vegområdet fortsetter.

Det er foreslått 505 millioner kroner til trafikksikkerhetstiltak. Fortsatt bygges midtrekkverk for å hindre møteulykker, utforkjøringer og påkjørsel av gående og syklende.

I front

Vegvesenet skal arbeide videre med rammevilkårene for intelligente transportsystemer. Det skal legges til rette for at Norge skal ligge i front i bruk av intelligente transportsystemer, der vegteknologi og selvkjørende kjøretøyer inngår.

Statens vegvesen skal være pådriver for bymiljø- og byvekstavtaler, der det stilles 780 millioner til rådighet. Dette brukes til kollektivfelt, holdeplasser og gang- og sykkelveger.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.