Van Hool og Proterra med unik elektrisk turbuss

Van Hool har valgt en av verdens ledende innen elektrisk drivlinje, Proterra, til leverandør av deres full elektriske drivlinje på deres CX turbuss.

Proterra er ledende innen utviklingen av elektrisk transport. For bare kort tid siden tok de verdensrekord i antall mil med fullelektrisk buss på en lading.

Van Hool CX Elektrisk vil benytte E2 plattformen som bare for få uker siden tok verdensrekorden i lengste kjørte distanse på en lading. Testbussen klarte over 1700 kilometer før den gikk tom for strøm. Dermed kan en legge bak seg rekkeviddeangst også for busser.

Van Hool har lang historie bak seg både i Europa og USA på levering av solide turbusser. CX serien er en populær modell i USA, og selges gjennom selskapet ABC Bus Companies Inc. Kunder kan fra 2018 teste ut den nye fullelektriske turbussen og leveringen vil starte i 2019.

Første modell med fullelektrisk drivlinje vil være CX45E og kort tid etter vil også modell CX35E bli sluppet ut på markedet.

Van Hool har hatt et godt samarbeid med ABC Bus Companies Inc. over mange år, med over 10.000 busser på veiene i statene i dag. De har en lang kundeliste og noen av disse er store kjente selskaper i Silicon Valley, California.

Etterspørselen etter fullelektriske turbusser har fått Van Hool og Proterra til å gå sammen om den nye turbusserien. Sammen vil de vise verden at det er fullt mulig å levere elektrisk turbuss med lang rekkevidde og god passasjerkapasitet.

– Van Hool er begeistret og stolt over samarbeidet med Proterra, en pioner innen utvikling og produksjon av batteriteknologi, sier Filip Van Hool hos Van Hool.

– Dieselversjonen av CX45 har fått et solid fotfeste i det amerikanske markedet. Sammen med Proterra vil vi kunne ta CX serien til nye høyder når det gjelder grønn teknologi. Dette er en klar uttalelse om Van Hools langsiktige forpliktelse til den nordamerikanske markedet og et bevis på Van Hools respons på den generelle etterspørselen etter null-utslippskjøretøyer i stor skala og turbusser spesielt, sier han videre.

Van Hool turbusser er konstruert for lange turer, ekspresskjøring med hovedfokus på å levere høy komfort og trygg reise. Nye CX45E og CX35E vil sammen med Proterra utvikle CX serien ytterligere, og tilfredsstille ønskene og behovene fra både nye og eksisterende kunder. ABC Bus Companies Inc. har gjennom de siste tre ti-årene bygget opp et solid salgs- og servicenettverk over hele Nord-Amerika.

Med Proterra teknologi i nye CX45E og CX35E blir disse de mest effektive og miljøvennlige turbussene med lang rekkevidde på markedet. Turbussene er utviklet for å spare miljøet for hundre tusener av tonn Co2 årlig. Og ikke minst spare store summer i drivstoff og vedlikeholdsutgifter. Med en fullelektrisk drivlinje, vil også passasjerene oppleve økt komfort og lavere støy.

– Det å komme inn på turbussmarkedet, og med fullelektrisk drivlinje på disse bussene er en milepæl for Proterra og også for den tunge kjøretøy industrien, sier Ryan Popple, Administrerende Direktør hos Proterra.

– Ved nå å ha bevist vår teknologi til omverden, er vi stolte av å kunne utvide vår horisont og hjelpe tungbilbransjen til å gå over til elektrisk drivlinje, sier han videre.

Proterra har solgt og levert over 400 elektriske kjøretøy til over 40 ulike universiteter og selskaper i 20 stater i Nord-Amerika. Proterra har gjort seg selv forpliktet til å levere unike og fremtidsrettet løsninger for en grønn fremtid. Selskapet har utviklet en plattform som gir busselskapene en full kjørelengde på deres busser på en singel depot-lading.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.