Vi teller ned til Busworld – her er noen fristelser

20. oktober åpner dørene til årets bussmesse i Kortrijk, Belgia. Busworld er som mekka for bussbransjen og alle med interesse for buss. Vi vil her friste dere med noen av nyhetene som skal vises på messen.

Van Hool får gleden av å feire sitt 70 års jubileum under Busworld messen. De vil vise frem deres TX11 Alicron, TX16 Astron, TX17 Altano, TDX27 Astromega. Og av deres EX serie vil en kunne se nærmere på EX17H, EX16M for UK, EX16M og EX15H. Og for bynære områder vil de vise frem Exqui.City 18 meter dieselhybrid og Exqui.City 24 meter Trolley for Linz i Østerrike. Sistnevnte har også batterier ombord for utvidet rutekjøring hvor det ikke er strømlinje over trasse.

Volvo er kjent for å friste de besøkende med spesielle modeller. Og i år er intet unntak. Med 3500 solgte hybrider, elektiske hybrider og full elektriske busser verden over, så er det naturlig at det er nettopp elektriske busser som blant annet blir å finne på Volvo sin stand. Her skal publikum kunne se nærmere på 7900 Electric sammen med deres OppCharge ladesystem. Volvo 7900 Hybrid leddbuss og Volvo 9900 med Volvo Dynamic Styring er på messen. De vil trolig også fortelle de besøkende om deres største ordre på elektriske busser noen sinne. Leveransen som i løpet av 2019 skal settes i drift i Trondheim.

BYD vil vise frem deres nyeste elektriske bybuss og samtidig gi de besøkende innblikk i hvordan de nå utvider med produksjon i både Frankrike og Ungarn. Til Oslo kommer nå to nykonstruerte full elektriske leddbusser, som Bussmagasinet har fått smugtitte litt på. Disse skal settes inn i trafikk i Oslo dette året.

Scania satser for fult på alternative drivstoff. De vil vise frem deres Scania Interlink HD med ulike drivlinjer. Nå kan en få Scania busser som kan gå på de fleste alternative drivstoffene som: HVO, Biodiesel, Biogass, Naturgass, Etanol i tillegg til vanlig fossil diesel. I tillegg vil de vise frem deres CityWide Hybrid som her i Norge har fått gode tilbakemeldinger. For kort tid siden ble en stor ordre på Scania CityWide Hybrid undertegnet mellom Norsk Scania og Boreal. Bussene skal levere i 2018 og gå i rute i Kristiansand og omegn.

Iveco vant Minibus of the Year 2017 og vil selfølgelig vise denne frem på messen. I tillegg har Iveco deltatt på årets Euro Bus Test med nye Evadys. Dette er en unik bussmodell som passer til de aller fleste bussoppdrag. Den kan brukes som langrute, skolebuss og turbuss med mulighet for både midtdør og hekkdør. Gulvet innvendig er løftet opp for å gi bedre bagasjeplass. Iveco vil også ha en verdenspremiere på Busworld. De vil vise frem Crossway LE Naturgass. Bussen er 100 prosent kampatibel med biogass og vil trolig bli en populær modell, spesielt her i Norden hvor det benyttes mye biogass.

Setra er et premiummerke som liker å by på seg selv. I år har de verdenspremiere på deres nye tilskudd i topclass familien. Nye Setra S 531 DT blir å finne på messen. Den vil stå sammen med S 515 HDH og S 511 HD, samt S 415 LE Business.  Setra ligger alltid fremst på å kombinere høy grad av komfort med høyest grad av sikkerhet. Derfor vil en kunne finner verdensnyheten «sykkelist- og gående sensor» på nye dobbeldekkeren. Det er en radar som står montert på høyre sideskjerm og som oppdager om det er en sykkelist, fotgjenger eller annet som befinner seg i blindsonen.

Mercedes-Benz har også noen verdenspremierer å vise frem. De vil la oss på se og føle på deres nye modellserie Tourismo. Fire grunnlengder, hvor to er på to-akslet chassis og to er på tre-akslet chassis. Bussmodellen skal ta over for suksessmodellen Tourismo og også premiummodellen Travego. Mercedes-Benz har siktet seg inn på langrutemarkedet, men vil også ha full fokus på turbussmarkedet og har derfor kommet opp med ulike nivåer av innredning og komfortklasser. Mercedes-Benz har også verdenspremiere på deres Cirtaro Hybrid. En unik hybridløsning hvor de har montert inn en 15 kilowatt elektromotor i mellom girkasse og Euro VI motoren. Denne hjelper bussen igang etter stans eller ved behov for mer skyvekraft i bakker. Ved nedbremsing lagrer den energien i to kondensatorer på bussens tak.

Solaris vant som kjent årets buss med deres Solaris Urbino 12 Electric. På messen vil en kunne se nærmere på verdenspremieren Solaris Electric 18 leddbuss, Urbino 10,5 og Hybrid 12. Solaris skrev nettopp under på kontrakt på 5 Urbino 12 Electric som skal gå i rute i Kristiansand fra og med sommeren 2018. I tillegg kommer det fire elektriske Solaris busser til Oslo allerede i år.

Indcar har verdenspremiere på dere nye minibuss Strada M2. Bussen på 5.9 meter har en kapasitet på opp til 9 personer i meget komfortable seter. Bussen er bygget på Mercedes-Benz Sprinter 34 CDI eller 316 chassis. Indcar viser også frem deres Next modeller. Next 7 som var med på årets Minibus Euro Test i Madrid tidligere i år.

Mellor er nye på markedet i Europa. De produserer busser i Storbritannia og vil nå utvide med også å dekke det Europeiske markedet. De kommer på Busworld med verdensnyhteten Strada LF. Bussen er bassert på Mercedes-Benz Sprinter chassis som hos Mellor blir bygget bredere og med laventre. Bussen har en kapasitet på 22 passasjerer. I tillegg vil Mellor vise frem deres full elektriske Orion E lav gulvs buss. En buss Bussmagasinet testet tidligere i år.

Irizar har opplevd stor suksess i Europa. Spesielt med deres modell i6S. Det er en buss som lett kan tilpasses alt fra ekspress- til turkjøring, med og uten rullestolheis. i8 er premiummodellen som har høstet strålende kritikk blant fagjournalister. Men det stopper ikke der. Innen kort tid er det full produksjon ved Irizar sin flunkende nye elektriske bussfabrikk i San Sebastian nord i Spania. Herfra vil det trille ut full elektriske bybusser av modellen i2i. Bussen som er blitt levert til en rekke europeiske byer allerede. Vi nevner London, Madrid, Paris med flere. Irizar har også planer om en elektrisk trikk. En 18 meter leddtrikk blir vist frem på messen. Også langrutebussen i4H, som er hybrid er å se på deres stand.

VDL vil på Busworld vise frem en komplett turbusserie med hele Futura familien samlet. Deres nye Futura DD II har høstet strålende kritikk fra pressen og er VDL sitt nye flaggskip. De har klart å komme opp med ulike modeller som passer både ekspresskjøring, som turbusskjøring. I tillegg satser VDL sterkt på elektrisk drivlinje på deres Citea familie. På messen vil dere kunne se nærmere på Citea LLE 12,7 og Citea SLFA Electric. VDL MidiCity Electric og den 9.9 meter lange Citea LLE 99 er også på plass.

MAN har verdenspremiere på nye Lion’s Coach. Bussen ble vist frem for pressen i juli, men nå får den sin premiere på Busworld. Bussen er slanket ned i vekt, men har fått økt komfort og en tidløs design. MAN Lion’s City Hybrid, Lion’s Intercity og Lion’s City CNG er også utstilt på deres stand.

NEOPLAN hadde verdenspremiere på deres nye Tourliner under IAA messen, men på Busworldmessen får vi se en noe fornyet utgave med nytt chassis og enda mer sikkerhetsdetaljer. Neoplan Skyliner feierer 50 år og dette blir markert på deres stand. Turbussen Neoplan Cityliner vil også stå utstilt på messen.

Alexander Dennis viser frem dere Enviro 500 dobbedekker på Busworld. Modellen som er veldig populær i både Storbritannia og Hong Kong vil kunne tas i næremere øyesyn. Det samme gjelder lettvekteren Enviro 200.

Cummins lover store overraskelser da de nå tar et kjempesteg inn i den elektriske verden. De lanserer en rekke nye produkter på messen innen lav- og nullutslippsmotorer for busser.

Ebusco leverer kun fullelektriske bybusser og kan vise til store salgstall dette året. Seks av disse 12 meter bussene skal leveres til Brakar i Drammen denne høsten. Det ryktes om en at en ny leddbuss er på vei inn på markedet. Men det lyktes ikke Bussmagasinet å få bekreftet om den blir å se på Busworld messen i år.

I tillegg vil en lang rekke underleverandører av ulike komponenter, samt leverandører av mini- og midibusser være tilstede på messen. Dørene åpner 20. oktober og lukker 24. oktober. Etter årets messe, så flytter Busworld til messehaller i Brussel fra 2019.

 

 

 

 

 

 

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.