Verdenspremiere: Mercedes-Benz Citaro Hybrid

Mercedes-Benz lanserte i dag deres nyeste bybussmodell: Citaro Hybrid. Bussen som skal redusere ditt forbruk med minst 8.5 prosent.

Mercedes-Benz har tidligere hatt hyridversjon av dere Citaro, men da i seriehybrid, hvor motoren har fungert som en ren generator. Denne har så forsynt batterier med strøm, som så har tilført den elekstriske drivlinjen med strøm.

Den nye Citaro Hybrid har en 14kW motor som yter 220Nm montert mellom Euro 6 motoren og automatgirkassen. Dette gir en bedre igangkjøring. På den andre siden, så regenererer den energien ved nedbremsing og sender dette tilbake til batteriene.

Ved hjelp av den elektriske motoren kan turtallet på dieselmotoren reduseres og effekten økes, noe som igjen gir lavere forbruk og mindre utslipp.

Strømmen lagres i store kondensatorer som er montert på taket. Disse kan gi fra seg mye energi over en kortere periode, men kan også raskere lades opp ved nedbremsing eller kjøring i nedoverbakker.

Den nye Citaro Hybrid har også et 48 volts system som en kan kjenne igjen fra Mercedes-Benz Hyrbid person biler. Dette er første gang en ser 48 volt system i et stort kjørtøy som Citaro.

Hele denne hybridpakken øker kun bussens egenvekt med 156 kilo, noe som kun gir marginal påvirkning av kapasiteten på bussen. Dette gir en total kapasitet på 105 passasjerer på en 18 tonn singelbuss og 159 passasjerer på en leddbuss.

Nytt er også Mercedes-Benz Eco-styring. Et elektronisk system som er koblet samme med ratt og styring. Dette systemet kobler kun inn når sjåføren svinger på rattet, mens tradisjonelt servosystemet jobber hele tiden. På denne måten sparer en drivstoff.

Eco-styringen kan leveres på alle Citaro og CapaCity modeller fra Mercedes-Benz.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.