Elektriske MAN busser fra 2019

MAN Truck & Bus tar nå neste skritt mot serieproduksjon av batteridrevne bybusser. En forserie lanseres neste år, og ordinær serieproduksjon er planlagt å starte mot slutten av 2019.

EU har lansert et såkalt eMobility Roadmap som beskriver hvordan transportsystemer i Europa skal elektrifiseres, og MAN er selvsagt en partner i dette. I sin strategi for å komme frem til hensiktsmessige batteridrevne løsninger har MAN inngått et samarbeid med en rekke transportører i Tyskland og Luxembourg. Årsaken til dette er at el-busser alene ikke er nok. Infrastrukturen rundt, ikke minst når det gjelder lading, er minst like viktig. Noen av samarbeidspartnerne har allerede elektriske busser i drift og kan bidra med verdifull erfaring.

MAN har mange års erfaring med elektriske drivlinjer og komponenter i bybusskonseptet MAN Lion’s City Hybrid. Selskapet deltar også i EUs forskningsprosjekt ECOCHAMPS hvor målet er videreutvikling av hybrid-teknologien for forskjellige bruksområder. Både elektriske og hybride løsninger kommer til å leve side om side innenfor persontrafikken, alt etter lokale forhold og behov, og MAN satser på begge.

MAN mener depot-lading av batteriene er den beste løsningen. Det gir en enklere infrastruktur, og man slipper hurtiglading i løpet av den daglige driftstiden. MAN benytter et modulsystem for batteriene, slik at kundene kan velge den optimale kombinasjonen av nyttelast og rekkevidde. MAN Truck & Bus peker imidlertid på at det ved valg av antall batterimoduler må tas høyde for at oppvarming og ventilasjon vil også vil kreve energi levert av batteriene.

En helt ny MAN Lion’s City vil bli lansert i mars 2018. Den er helt nykonstruert for å kunne danne basis for alle MANs drivlinjer i bybusser i årene som kommer. Basisen vil være den samme enten man velger forbrenningsmotorer for diesel eller gass, hybride løsninger eller ren batteridrift.

MAN er en av verdens ledende produsenter av lastebiler til transport og distribusjon, og den nest største lastebilprodusenten i Europa. Vi har oppnådd vår posisjon gjennom innovativ tenkning og konstant utvikling av eksisterende teknologi. Samtidig har MAN lagt vekt på et fleksibelt produktprogram, som tar hensyn til både sjåfør, bileier og miljø. Over hele verden står derfor MAN i dag for lastebiler med god komfort og sikkerhet, optimal driftsøkonomi og minimal miljøbelastning.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.