Svensk buss uten papirene i orden – kjøreforbud med passasjerer

En svenskregistert turbuss med 19 indiske turister ble stoppet i Førde nå i helgen. Statens Vegvesen ba om løyvedokumenter, noe bussens sjåføre ikke hadde med seg. Dermed måtte passasjerene vente på ny buss.

Skal en drive lovlig kabotasje (grensekryssende trafikk) må en ha med riktige dokumenter, løyve og lønnsbevis med mer. I helgen var det storstilt kontroll flere steder i landet. I Førde ble flere busser stoppet og alt fra dokumenter til selebruk ble kontrollert.

En svensk turbuss med 19 indiske turister ombord hadde ikke alle lovpålagte dokumenter med seg. Bussens sjåfør kunne ikke fremvise løyvedokument. Dermed måtte bussens passasjerer gå av og vente på ny buss for videre transport. Bussens eier kan også påregne seg å bli kontaktet av svenske myndigheter, da det ble opprettet en anmeldelse av saken.

– Bussen som manglet transportløyvedokument må ha dette på plass i bussen før videre kjøring. Alternativet er å kjøre tom ut av landet, sier Geir Leon Hetle i Statens vegvesen i en pressemelding.

Bussene som ble kontrollert for selebruk hadde alt i orden. Alle passasjerene satte fastspente.

Foto: Statens Vegvesen

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.