15. juni kommer personlige bilskilt

For 9000 kroner får du rettigheten til et personlig bilskilt i 10 år. Søknad om personlige bilskilt kan bare leveres gjennom Statens vegvesens selvbetjeningsløsning på nett.

Den digitale tjenesten der du kan søke om personlige bilskilt vil lanseres 15. juni kl. 1100. Hvis det er flere søknader til samme tegnkombinasjon, vil søknaden som først ble registrert hos Statens vegvesen få førsterett til kombinasjonen.

– Vi vet at det er mange som har etterspurt personlige bilskilt, og nå kan vi tilby dette også i Norge. Prisen på 9000 kr er satt for å dekke inn kostnadene ved ordningen, men skal også gi et overskudd som skal øremerkes trafikksikkerhetsformål, sier Heidi Øwre, seksjonsleder ved kontor for kjøretøygodkjenning og registrering i Vegdirektoratet.

Kun elektroniske søknader
Når den digitale tjenesten blir gjort tilgjengelig 15. juni, kan du sjekke om tegnkombinasjonen du ønsker deg er ledig. Hvis den er det, kan du søke om å få tildelt skiltet du ønsker deg. Du kan bare søke gjennom den digitale tjenesten, søknader som kommer på telefon, post, eller e-post vil ikke bli behandlet.

– Det vil være en manuell godkjenning av alle søknader. Det er vanskelig å si på forhånd hvor stor pågangen blir og hvor lang behandlingstiden vil være, sier Øwre.

Krav til tegnkombinasjon
Det er et krav at tegnkombinasjonen ikke er støtende, til ulempe for noen eller krenker varemerkerettigheter. Alle personlige skilt må ha minimum to og maksimum sju tegn (ordinære norske bokstaver og tall), inklusiv eventuelle mellomrom.

Foto: Henriette E. Busterud

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.