Politiet krever holdningsendring hos el-bilister

På under to uker er over 40 førere av elektriske biler bøtelagt for å kjøre i kollektivfeltet ulovlig. Nå ber politiet el-bilistene om å skjerpe seg og forholde seg til lovverket.

Onsdag for under en uke siden ble hele 13 førere av elektriske biler stanset på under en time. Hele 10 av disse kjørte alene i bilen i en tidsperiode hvor det kreves minst 2+ i bilen for å kunne benytte kollektivfeltet.

Kravet om at det må være med passasjerer for å kunne lovlig benytte seg av kollektivfeltet i rushtiden inn mot Oslo kom etter at kollektivtrafikken ble kraftig forsinket. Mange elektriske biler var til hindre for god flyt i kollektivfeltet. Bussbransjen opplevde at det til tider ble opp mot 20 minutter forsinkelser fra Sandvika og inn til Oslo sentrum.

Men selv om regelen er godt merket med skilt, så sier politiet at alt for mange bryter loven. Derfor har myndighetene satt i gang en stortstilt aksjon for å få bukt med denne snikingen. En bot på 5.350 kroner svir nok hos de fleste.

På under to uker er over 40 bilister stanset uten å ha med lovpålagt passasjer. Dette får politiet til å se rødt. De krever en holdningsendring hos el-bilistene, som de mener bevist bryter loven.

En av bilistene som Budstikka intervjuet bekreftet at boten var høy, men at han ikke ville kjøre i kø inn til sentrum av Oslo. Han prøvde også å bortforklare dette med at han trodde regelen opphørte etter klokken 08.00 og ikke 09.00 som skiltene tydelig viser.

Han ønsket heller å utsette avreisen fra hjem til etter klokken 09.00 fremover, for å kunne benytte kollektivfeltet, fremfor å stå i kø.

Andre har vært fantasifulle og tatt med seg den oppblåsbare på tur. Politiet stanset forleden en sjåfør med dukke i passasjersetet. Også denne sjåføren ble 5.350 kroner fattigere.

Foto: Politiet

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.