Konkurrenten.no feirer 15 år

15. mai 2002 klokken 09.00 gikk første avgang med Konkurrenten.no mellom Sørlandet og Oslo. Kort tid før fikk Risdal Touring med Olav Ljosland Risdal og Tom Roger Øydne endelig godkjent søkndanden om å starte ekspressbussrute mellom Kristiansand og Oslo av daværende samferdselsminister Torhild Skogsholm etter å fått avslag av tidligere samferdselsminister Terje Moe-Gustavsen.

John Risdal startet på begynnelsen av 60-tallet med turbusser. Firmaet ble kjent under navnet John Risdal Turbusser og var å se på veiene helt fram til 2004. Små og mellomstore busser var i vognparken, og både skole- og turkjøring var oppdragene.

Varemerket var god og personlig service til alle kunder!
Aldri ble det kompromisset på kvaliteten i selskapet. Dessverre døde John så altfor tidlig og brått 8. november 2003, kun 68 år gammel.

På slutten av 80-tallet overtok sønn til John, Olav Ljosland Risdal, mer og mer den daglige driften. Ved årskiftet 1994/1995 kom den første, store turbusser i tunet på Ljosland. I 1998 ble også 45-seters turbuss nummer to innkjøpt. Aktiviteten var allerede da økende og ved gjennomføring av pakketurer, ble det samarbeidet med Sørlandsruta Touring i Kristiansand. Det var derfra bekjentskapet mellom Olav og Tom Roger Øydne, som leder av avdelingen, utviklet seg og som resulterte i at et felleseid selskap ble etablert 3. januar 1999 – Risdal Touring AS.

Strategien var å bli en turoperatør for Sørlandet – med spennende turer til attraktive, gunstige priser! Flere og flere kunder etterspurte ferdige pakkeløsninger. Den lange erfaringen med å kjøre for andre som selv hadde lagt opp sin tur, gjorde beslutningen enkel: Dette trodde selskapet på.

27. desember 2000 leverte selskapet søknad om å kjøre ekspressbussrute på strekningen Kristiansand – Oslo. Med det utfordret de ”statsmonopolet” for landverts reise på strekningen. Etter først å ha fått avslag av daværende samferdselsminister Terje Moe-Gustavsen, for øvrig 5 dager før han formelt gikk av som statsråd etter at valget var tapt i 2001. Avslaget ble anket og 5. mars 2002 innvilget samferdselsminister Torhild Skogsholm søknaden. 15. mai 2002 gikk de første avganger, samtidig kl 09.00 fra både Kristiansand og Oslo. Konkurrenten.no hadde sett dagens lys.

For kundene har konkurransen vist seg å være effektiv for å få bedre og billigere reiser. Den knallharde kampen om passasjerene har ført til at alle skjerper seg, tilbudet ble og blir stadig forbedret og har blitt flere avganger å velge mellom. Prisene er gått ned med ca 35-40 prosent og antall daglige avganger er økt fra 3 til ca 15, altså med 400 prosent.

Olav Ljosland Risdal og Tom Roger Øydne har opplevd en rekke utfordringer med å satse på ekspressbussrute. Flere andre har førsøkt med ulike resultater, men det var en kombinasjon med riktig tid og strategi som har gjort at Konkurrenten.no lyktes med ruten. Konkurrenten.no sammen med de to andre busselskapene som kjører ruten mellom Sørlandet og Oslo har klart å øke passasjerantallet mer enn på de fleste andre ekspresslinjer i Norge. Selv om de konkurrerer mot både hyppige fly- og togavganger, så er ruten mellom Sørlandet og Oslo den ekspressbusslinjen i Norge som står sterkes i dag.

18. april 2013 ble det kjent at Konkurrenten.no gikk inn i Nor-Way Bussekspress. Og fra 1. mai samme år var de og flere andre små og store selskaper en del av paraplyorganisasjonen innen ekspressbussruter i Norge. Dette skjedde etter at Nettbuss gikk ut av organisajsonen for å drive under egen paraply, Nettbuss Ekspress.

Og på ruten Sørlandet – Oslo er det i dag to selskaper som kjører for Nor-Way Bussekspress. Både Konkurrenten.no og Unibuss sitt ekspressbusselskap Lavprisekspressen er i samme organisasjon.

Kilde: Konkurrenten.no

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.