RSA: – Fortsetter å selge Setra

– Driften, salg- og service på Setrabusser vil fortsette som før, sier Frank Dunvold hos Rutebileierens Standardiseringsaksjeselskap AS i Drammen.

Fredag kom nyheten om at Bertel O. Steen har fått rettighetene for salg av et komplett Setra bussprogram. Dermed dukket det opp spørsmål om hva som vil skje med Setra importøren Rutebileierens Standardiseringsaksjeselskap AS RSA fremover.

Frank Dunvold hos RSA bekrefter til Bussmagasinet at salg- og service av Setra vil fortsette som før, inntil videre.

– Vi har en løpende kontrakt med Daimler Buses på salg- og service på Setra busser. Derfor vil vi fortsette med dette frem til kontrakten utløper om to år, sier Dunvold. Han har i dag kontaktet alle sine kunder og beroliget dem med at alt fortsetter som før hos RSA i Drammen.

– Det er Daimler sin strategi å samle all salg av Mercedes-Benz og Setra busser under samme tak. I store deler av Europa er dette allerede under paraplyorganisasjonen Evobus. Dette er grunnen til at Bertel O. Steen og Mercedes-Benz Nyttekjøretøy får rettighetene for salg av hele Setra sitt bussprogram. Dette grunner også i at det ofte er anbudsbusser og ekspressbusser det er snakk om, og her har Mercedes-Benz Norge et sterkere salgsorganisasjon til å håndtere slike store ordre, forklarer han, men beroligere alle med at deres bussavdeling fortsatt vil selge både Setra og Fiat busser fremover.

RSA har lang og solid historie med import- og salg av busser. De var tidligere importør av Hino, Ikarus og siden også Raba. I dag selger de Fiat minibusser i tillegg til Setra busser.

– Det ligger i navnet vårt at vi driver med busser, derfor vil buss fortsatt være en naturlig del av vår drift også i fremtiden. Men selv om vår kontrakt med Daimler går ut om to år, vil vi ikke lukke dørene, eller la være å åpne dem for andre merker. Vi skal bruke disse to årene flittig på å vurdere fremtiden vår når det er snakk om buss. Kanskje dukker det opp andre merker innen store busser som vi vil starte import av, sier en optimistisk Dunvold.

Han understreker at avtalen som autorisert service verksted for Setra- og Mercedes-Benz busser vil fortsette inn i fremtiden. Service- og garantier vil bli håndtert av RSA fremover, for busser solgt via RSA eller Mercedes-Benz Norge.

– Vi har en stor tungbilavdeling hos oss, med lang og god kompetanse. Dette vil vi fortsette med i all overskuelig fremtid. Så alle våre kunder kan være trygge på å få utført all service- og garantiarbeid på deres busser for fremtiden, avslutter Dunvold.

RSA ble ettablert som en felles innkjøpsorganisasjon av rutebileiere i Norge. Siden 70-tallet har RSA importert Setra til Norge.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.