Vil bli størst på fossilfrie busser i Norge

Unibuss kjører allerede på hydrogen, biogass og biodiesel på mange av sine 750 busser på Østlandet. Nå går startskuddet for elbussrevolusjonen.

Oslo, 30.03.2017: – Vi har ambisjoner om å kjøre buss i langt flere norske byer enn vi gjør i dag. I løpet av en fireårsperiode vil vi etablere oss utenfor Østlandsområdet. For å lykkes med det satser vi nå tungt på ny miljøteknologi som elbuss og gass. Det ser vi på som avgjørende for å lykkes med vår ambisiøse vekststrategi, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss.

Unibuss har i dag signert bestillingene av to elbusser fra Solaris og ladeinfrastruktur fra Siemens. Når alt er på plass i løpet av høsten, settes bussene i trafikk på tungt trafikkerte linje 74 mellom Vika og Mortensrud i Oslo.

De to elbussene er del av en operatørdrevet test som blir gjort sammen med Ruter. Målet er å samle erfaringer med elektrisk bussdrift før man starter innfasingen av elbusser i hovedstaden i 2020.

Interessant prosjekt
Enova, som gir støtte til energitiltak i hele Norge, støtter Unibuss’ prosjekt med 4,5 millioner kroner. Det er vel anvendte penger, ifølge markedssjef Petter Hersleth.

– Elektrisk drift kommer for fullt i transportsektoren, og busser er intet unntak. Batterielektriske busser kan utgjøre en betydelig del av den norske bussflåten innen få år, men da er vi avhengige av prosjekter som viser at elbussene fungerer under faktiske forhold. Derfor er dette et veldig interessant og viktig teknologiprosjekt, sier han.

Seks ganger kraftigere ladestasjon enn til elbil
Unibuss har valgt Siemens som leverandør for et konsept med hurtiglading (pantograf) på endeholdeplassene og depotladning på bussgarasjen (der den lades over natten). Effekten på én ladestasjon er 300 kilowatt, som er seks ganger så kraftig som en hurtigladestasjon for elbil.

Når bussen er ute i trafikk, skjer ladingen med en ladearm som automatisk senkes ned på busstaket på endeholdeplassene.

– Bussene skal være fulladet og klare for avgang i løpet av fem til åtte minutter. Denne teknologien har for øvrig vært testet ut og vært i drift i Hamburg siden 2014. Tilsvarende løsning har også vært brukt på enkeltruter i Gøteborg og Stockholm. Nå gleder vi oss å vise hvordan dette fungerer sammen med Unibuss i Oslo, sier Christian Jahr i Siemens.

Årets buss i 2017
Bussene som skal kjøre på linje 74 er 12 meter lange Solaris-busser.

– Denne modellen er kåret til «Bus of the year» i 2017. Den er velutprøvd i Nord-Europa, og nå skal vi vise at elektriske busser fungerer bra også i Oslo, sier Sverre Skaar, administrerende direktør i Solaris Norge.

Han legger til at ladekonseptet gjør at man trenger en mindre batteripakke på bussen, som gir flere sitteplasser.

100 elbusser på veiene i 2020

Oslo satser tungt på elektriske busser. Det planlegges en større utrulling av elbusser i 2020, og i løpet av 2025 skal minst 60 prosent av bussparken være elektrisk. Den utviklingen ønsker Unibuss å være en stor del av.

Selskapet planlegger for øvrig også en test av to elbusser sammen med Opplandstrafikk på Lillehammer i løpet av 2018.

Elbuss står også på agendaen flere steder i Norge. Mange norske byer skal ta dem i bruk i løpet av noen år:

Trondheim planlegger innfasing av 40 elbusser i 2019

Kristiansand åpner for elbuss-drift

Tromsø åpner for elbuss-drift

Stavanger har allerede en håndfull elbusser i drift

Drammen skal kjøpe inn en håndfull elbusser i løpet av 2017

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.