Nye Scania’er til kjøreskoler på Sørlandet

– Splitter nytt og uten bekymringer i mange år, var argumentene hos Agder Storbilskole da de bestilte seg splitter ny Scania buss. Bare uker før hadde Skantraf i Kristiansand fått deres nye buss, også den en Scania.

– Det er mindre bekymringer med ny buss. Den er miljøvennlig med Euro VI (Euro 6) motor og ikke minst vil vi ikke behøve å kjøpe flere busser på mange, mange år, sier Kai Kristiansen hos Agder Storbilskole i Arendal.

I dag fikk de overlevert dere første splitter nye buss, bare få uker etter at Skantraf i Kristiansand fikk dere nye Scania. Frem til nå har storbilskolen i Arendal kjøpt eldre busser, men etter dyre verkstedregninger og ofte temelig utrankert materiell er det nytt som gjelder.

– Vi har tidligere endt opp med brukte busser, mens lastebilene ofte har vært splitter nye eller demokjørte. Dette er ofte begrunnet i at det er færre elever som tar bussertifikat enn lastebillappen, sier han. Men etter å ha diskutert med de ansatte på spørsmålet om brukt eller nytt, så falt valget på ny buss.

– Vi vil her ha en buss i mange, mange år uten bekymringer. Den kjører i snitt 20.000 kilometer i året, og vil dermed ha relativt få kilometer på måleren når den selges, i forhold til busser som har vært i normal rutetrafikk. Den er også miljøvennlig med den nyeste motorteknologien som finnes på markedet, sier Kristiansen.

Bussen som Agder Storbilskole i dag fikk overlvert er en Scania Higer A30 som er forberedt med rullestolplass og dør. Dette for å kunne siden selges som fullverdig rutebuss når den tid kommer. I tillegg har den alt av tenkelig sikkerhetsløsninger, som adaptiv cruiscontroll, Aktiv bremseassistent, lineguard, og underkjøringshinder. Den er også utstyrt med komfortabel sjåførlærerstol med helluft. Bussen er levert av Norsk Scania AS ferdig oppbygget som sjåførskolebuss.

Skantraf valgte finsbygget Scania LE, som også leveres fra Norsk Scania ferdig tilpasset trafikkskolebruk. Begge bussene er to-akslet og med god fremkommelighet også i tette bystrøk.

Bussmagasinet ble med sjåførlærer Ole Jacop Lunderød på den aller første kjøreturen i ny buss. Han var ikke i tvil om at ny buss var eneste riktige for trafikkskolen.

– Jeg var ikke i tvil et sekund på om det skulle være ny eller brukt buss. En velger ikke Euro IV (Euro 5) buss i dag. Og glede av å kjøre nytt fremfor brukt er fantastisk. Denne vil oppleves som ny også om flere år. I tillegg har den alt det utstyret som neppe hadde vært å oppdrive på en noen år gammel buss, sier Lunderød i klartekst fra sjåførlærerstolen mens Bussmagasinets utsendte fikk prøvekjøre bussen.

Les mer i Bussmagasinet 3/2017

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.