HMK med 11 nye MAN og Neoplan busser

11 nye MAN Lion`s Coach og Neoplan busser skal leveres til H.M. Kristiansens Automobilbyrå AS

De første bussene sendes fra fabrikken i Ankara, i Tyrkia 24. mars og forventes å være i trafikk i Norge fra begynnelsen av mai 2017.

Nok en gang har MAN og NEOPLAN turbusser gjort suksess i Norge. Bussene som skal levers er 9 MAN Lion`s Coach og 2 NEOPLAN Skyliner.

Om H.M.K
Vognmannsforretningen, som etter hvert ble kalt Automobilbyrå, ble dannet i 1873 av vognmann Hans Martin Kristiansen, den gang med 14 hester i stallen. Ola Halvorsen og hans bror Halvor kjøpte bedriften i 1979. Tidligere hadde Halvor og Ola en bussrute på Årnes, men flyttet til Oslo for å drive turistkjøring. Da de overtok H.M.K bestod bussparken av tre busser, to limousiner og to begravelsesbiler. Opp igjennom årene har de hatt busser av forskjellige merker. I 1988 kjøpte de to brukte MAN-busser fra Tyskland, og da startet MAN-eventyret. I 1998 ble de to første nye MAN Lion Coach anskaffet og i dag består H.M.Ks busspark primært av MAN-busser.

NEOPLAN Skyliner
Siden juni 2015 har NEOPLAN Skyliner vært tilgjengelig med Euro 6. Dobbeltdekkeren overbeviser med en ideell kombinasjon av driftsøkonomi, miljøvennlighet og komfort. Det prisbelønte «Sharp Cut»-designet med sine klare linjer sørger for en optimal aerodynamisk effekt. Dette resulterer i en drivstoffbesparelse på opp til fem prosent sammenlignet med dobbeltdekkere uten optimalisert aerodynamisk oppbygning.

MAN Lion’s Coach
MAN Lion’s Coach transporterer passasjerene sikkert, komfortabelt og med stil til fjerne reisemål. Turbussen har ypperlig komfort, maksimal sikkerhet, og er svært miljøvennlig. Den imponerer også med sterke motorer og dynamiske kjøreegenskaper. I tillegg byr MAN Lion’s Coach på driftsøkonomi og design i toppklasse.

MAN er en av verdens ledende produsenter av lastebiler til transport og distribusjon, og den nest største lastebilprodusenten i Europa. Vi har oppnådd vår posisjon gjennom innovativ tenkning og konstant utvikling av eksisterende teknologi. Samtidig har MAN lagt vekt på et fleksibelt produktprogram, som tar hensyn til både sjåfør, bileier og miljø. Over hele verden står derfor MAN i dag for lastebiler med god komfort og sikkerhet, optimal driftsøkonomi og minimal miljøbelastning.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.