ABB har levert to hurtigladere til Luxemburg

ABB har installert to hurtigladere for elektriske hybridbusser i Luxemburg. Ladestasjonene er av OppCharge typen og har en open interface for lading av alle typer elektriske busser fra alle leverandører.

Via en pantograf på bussens tak vil bussen kunne lades opp på en rask og smidig måte. ABB har nå levert to nye hurtigladestasjoner for elektriske busser ved sentralstasjonen i Luxemburg. Disse skal lade Volvo Elektriske hybridbusser, men kan lade alle type busser som har OppCharge systemet.

OppCharge er en felles interface for ladesystem til elektriske hybrid og elektriske busser. De fleste leverandører har tilknuttet seg dette systemet og selv om det ikke i dag finnes en EU-standard på ladesystemet, er dette nærmest å regne som standard innen hurtiglader.

Anlegget skal gi strøm til fem Volvo elektriske hybridbusser og lader med 150 kilowatt. Dette systemet kan enkelt justeres opp til mellom 300 og 450 kilowatt om nødvendig.

Hver dag tar 160.000 mennesker kollektivsystemet i Luxemburg sentrum. Byen er et viktig sted for bank- og administrasjonen i det relativt lite landet mellom Belgia, Frankrike og Tyskland.

Målet for byen er å redusere bruken av privatbiler så mye som mulig og har derfor invistert stort i ny infrastruktur og sater på elektriske busser.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.