– 60 % av alle bybusser i Oslo skal være elektriske fra 2025

Hundre fullelektriske bybusser i Oslo fra 2020 og over 300 fullelektriske bybusser fra 2025. Ruter AS har store ambisjoner og legger nå planene for innfasing av elektriske bybusser i Oslo de neste 8 årene.

Uken startet med en dialigkonferranse om elektriske bybusser for Oslo. Ruter AS hadde invitert leverandører og operatører for å sammen kunne planlegge og innfase elektriske bybusser.

Allerede i år starter en stortstilt felttest med 2 fullelektriske leddbusser og fire elektriske 12 meter busser i Oslo. Ruter skal i tillegg bygge 2 + 1 ladestasjoner for 12 meter bussene langs ruten.

Men allerede i 2020 blir det innfasing av 100 elektriske busser skal en tro Ruter AS.

– Anskaffelsesprosessen vil foregå fra midten av 2018 til oppstart 2020. Frem mot det vil det arbeides med ruteplaner, anlegg og ladeinfrastruktur samt bussmateriell, forklarer Ruter under dialogkonferransen mandag.

Ambisjonene er store. For skal en tro skissene til Ruter, så skal hele 60 prosent av alle bybusser i Oslo fra 2025 være fullelektriske. Over 300 fullelektriske busser skal trille i Oslo sine gater fra 2025, men allerede i 2020 vil hundre rulles ut.

Av leverandører var Volvo, VDL, Scania, Iveco og Ebusco tilstede. Av operatører var Nettbuss, Unibuss, Tide og OsloBuss der.

Leverandørene er enige i at teknologien er utprøvd og nå klare for utrulling i stor skala. Ved skrivende stund har også Scania startet felttest av fullelektrisk buss (se egen sak).

Volvo har vunnet store ordre på levering av elektriske hybridbusser til London, Charleroi med flere. Solaris har også vunnet store ordre på hybridbusser de siste ukene. 208 hybridbusser fra Solaris skal leveres til Belgia.

VDL har akkurat levert 43 Citea SLFA til byen Eindhoven i Nederland.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.