Kongvinter kom til Sørlandet – kaos på veiene

Hvit på hvit er synonymt med vinter. Vi vet at den kommer, men blir like overrasket hver gang. Og de siste dagers snøkaos på sørlandet er intet unntak. Biler, busser og lastebiler lå mer eller mindre strødd tirsdag.

Å kjøre etter forholdene, benytte kjetting er for noen fremmedord. Og resultatet er som en kan se på bilder. Kjøretøy i grøften både her og der. Noen mer uheldig enn andre. Og et slikt føre som Sørlandet fikk tirsdag krever full konsentrasjon og tio tider også piggkjettinger.

-Lettkjetting, uten pigg, er som å sette meier under hjulene, sier eksperter. Det blir nesten værre enn å ikke bruke kjettinger, legger de til.

Politiet meldte på twitter følgende: «Snør det fem centimeter på Sørlandet er det som en meter snø og orkan i Nord-Norge». Disse ordene falt tung for brystet på yrkessjåfører sørpå. Kjøreforholdene på Sørlandet når det kommer tett snedriv etter mildperiode, sammen med isdekke, gir store utfordringer for alle. Og har først en fått problemer, så går det som en dominorekke bakover til andre kjøretøy.

For bilbergere ble det mange hektiske timer. Roar Josephsen i Josephsen Bilberging AS i Arendal, måtte be om hjelp fra Larvik for å få berget de tyngste kjøretøyene.

Ved 18 tiden tirsdag kveld stod tre busser i grøften på ulike plasser i Arendal. Heldigvis hadde ingen kommet til skade, med det ble en del materielle skader på bussene.

– Nei, ingen personskader. Det ble kun materielle skader. Enkelte av bussene vil nok ikke kunne settes i trafikk i morgen tidlig, for å si det sånn, sa Hans Arne Voreland hos LL Setesdal Bilruter til Agderposten. Han legger til at det er opp til sjåføren selv å vurdere bruken av kjettinger.

Statens Vegvesen bestemte seg raskt for å kontrollere tyngre kjøretøys dekkutstyr. De aller fleste hadde riktige dekk, men en sjåfør fra Estland fikk kjøreforbud da han kom til kontrollstasjonen med sommer dekk på lastebilen.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.