Pluss med buss

Du trenger kanskje en ekstra buss i høysesongen, eller ønsker å tilby kundegruppen en moderne turbuss uten å måtte belåne deg til langt over pipa. Nå kan du enkelt leie deg en splitter ny buss gjennom Pluss Truck Sales & Rental AS.

Det er mange busselskaper som har stått litt i beita for en ekstra buss når høysesongen står for tur. Behov for å leie en buss for en kortere eller lengre periode, eller rett og slett tilby kundene splitter ny buss uten å måtte belåne huset til langt over pipa. Nå kan en leie fremfor å eie en ny buss og en slipper sjansespillet.

En ny turbuss koster lett over tre millioner kroner. Det krever en stor egenkapital for å kunne få godkjent et slikt lån i mange banker. Ved å leie gjennom Pluss Truck Sales & Rental AS (Pluss), kan en tilby sine kunder splitter ny luksusbuss uten å måtte stå med lua i hånda for å be banken om lån.

– Vi er først i Norge til å kunne tilby utleie av turbuss. Vi har klokketro på markedet og satser i første omgang med to Setra og to Volvo turbusser, sier Rune Holtan hos Pluss.

Han har gjort en grundig undersøkelse og sett at markedet er der. Kundene har etterspurt etter buss til å leie for lengre eller kortere perioder. Nå er tilbudet her og innen kort tid står fire splitter nye luksuriøse turbusser, to fra Setra og to fra Volvo klare for leiemarkedet.

Blir dette den suksessen Rune har klokketro på, så kan det bli snakk om innkjøp av opptil 50 busser årlig.

– Klart vi er redd for å hoppe på feil bussmerke, men vi gjorde en nøye kundeundersøkelse i forkant på hvilke merker og type turbuss kundene våre ønsket. Det viste seg at merkene Setra og Volvo har godt fotfeste hos busseiere i Norge og begge har et godt utbygget servicenettverkt landet rundt, sier han.

Pluss var tidligere eiet av Dagfinn Harlem med 34 prosent, Dag Harlem med 34 prosent og Rune Holtan med 32 prosent av aksjene. Sistnevnte er med videre i samme jobb etter oppkjøp av Volmax AS, som blant annet har forhandleravtaler med Volvo og Renault. Selv om Pluss er eiet av en Volvo- og Renaultforhandler, så står utleieselskapet helt på egne bein og velger selv hvilke merker som skal kjøpes inn for utleie.

– Vi har hatt et tredelt eierskap de tre siste årene. Vi vokset svært raskt og for å kunne bygge trygt videre så søkte vi etter nye eiere. Men driften har fortsatt akkurat som før, forteller han og legger til at de står fritt til å velge merke på utleiemateriell.

Pluss er villig til å ta den økonomiske risikoen for kundene. Slik har de gjort i alle år for de som leier lastebil. Inngangsbilletten er tre ganger månedsleie pluss merverdiavgiften eller tilsvarende bankgaranti. Kunden må være betalingsdyktig og ha alt av papirer i orden.

– Vi har ingen krav til leietakere utover at alle formaliteter skal være i orden. Normal kreditt prosedyre blir gjort samt at det skal innbetales eller stille garanti for 3 x månedsleie som sikkerhet for leieforholdene. Dette kan vurderes bort ved sterkt likvide selskap, forklarer Holtan.

Til gjengjeld stiller Pluss med garanti for alt. Kunden får en faktura hver måned og i den ligger service, månedsbeløp med mer. Det eneste som ikke er inkludert i avtalen er dekk og forsikring, men også dette tilbyr Pluss til en gunstig pris.

– Vi leverer ut bussen med gode dekk, men hvis kunden ønsker det, så kan disse byttes ut med egne dekk og lagres til bussen skal leveres tilbake. Forsikring har vi også veldig gunstige priser på, så mange velger en totalpakke levert fra oss. Skulle leier eller sjåførene han ha behov for etterutdanningskurs for yrkessjåfører, så har vi kursholder her på huset som kan tilbyd det. Volmax Kompetanse, sier Holtan.

Hvor lenge kunden ønsker å leie bussen av Pluss er helt opp til kunden selv. Men det lønner seg naturligvis å leie over en lang periode fremfor et døgn av gangen.

– En kan om en trenger en buss akutt, leie den på døgnbasis, men det lønner seg å inngå en årskontrakt med oss. Da blir prisen vesentlig lavere og en kan legge opp et budsjett som gir nøyaktige utgifter opp mot inntekt fremover. Og ønsker kunden å kjøpe bussen, så går også det helt fint, sier Holtan.

Selv om det å leie en buss for mange kan være den rette løsningen, så krever det en del sikre innkjørte kilometer i året. Pluss har lagt lista på rundt 80.000 innkjørte kilometer årlig på bussene, men dette kan justeres årlig. Snittet for et turbusselskap bør ligger rundt dette antallet for at en skal drive lønnsomt.

– Vi ser at flere kilometer gir lavere utgifter og mer inntekter for kundene. Da service er inkludert hos oss, så lønner det seg for kunden å kjøre så mye som mulig. Avtale med oss gir mindre søvnløse netter og mer glede i å drive sitt eget busselskap, sier Holtan og viser til en lang rekke godt fornøyde leietakere på lastebiler.

– Vi har 160 enheter ute på veiene i dag. Kundene er storfornøyde. Men ikke alle mulige kunder slipper gjennom vårt nåløye, sier han og legger til at de kun ønsker seriøse kunder med alt av papirer i orden og som vet hva de driver med.

– Skader og uhell kan skje den beste. Skulle uhellet først være ute, så har vi vakttelefon som er på 24 timer i døgnet hele året. Men det er sjeldent det skjer noe. Vi har under én selvforskyldt skade i året, og det fordelt på de 160 enhetene som er på veien, sier han.

I Pluss titt forsikringstilbud til leietakere, så er kravet at bruker må være minimum 23 år og ikke vært selvforskyldt i uhell de siste 3 år.

Leie av turbuss kan være løsningen for mange. En midlertidig kontrakt, buss for tog over en tid, eller behov for en buss mens det utføres utbedringer på sin egen. Leasing og lån til buss er kostbart og krever gjerne at en binder seg for mange år. Uforutsette utgifter dukker alltid opp, noe som kan gi mange våkenetter. Pluss Turck Sales & Rental AS har løsningen som er mye rimeligere for de aller fleste.

Bussene fra Pluss er hellakkert hvite og med en liten «pluss» logo montert nede på siden av bussen. Ellers kan den dekoreres med kundens logo og design. Bussene er godt utstyrt med alt tenkelig utstyr. Det er også klargjort for eventuell billettmaskin om det er nødvendig.

 

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.