Den ultimate turbussen for mindre grupper

Hvorfor kjøre med 13 meter buss, når en kan klare seg med bare 10 meter? Ofte er gruppene mellom 30 og 40 personer, da blir en lang buss i meste laget. Nå har VDL tatt frem FHD2 106, kort turbuss med stor kapasitet.

Det er ikke alltid lengden som avgjør. Nå har VDL tatt frem en artig kort turbuss med stor kapasitet. I en innpakking på rett over ti meter får en god plass til over 40 passasjerer inkludert et romslig toalett. Og vi snakker om en buss med fire stjerners setekomfort.

Forleden var Bussmagasinet i Luzern i Sveits for å ta bussen i nærmere øyesyn. Den er praktisk på alle måter. Dens korte lengde gir god fremkommelighet på smale, svingete veier, som i tette bygater. Dens bagasjerom klarer nesten 6 kubikk med koffertere og væsker. Og har en ikke behov for toalett, så får en 7 kubikk bagasjeplass og hele 45 seter i fire-stjernes utgave.

Selv om markedet for korte turbusser er begrenset i Europa, og forsåvidt også Norge. Så er dette et segment som er økende fra år til år. Flere ser at du kan klare seg med en kortere buss som både er lettere å komme frem med, lavre serviceutgifter da den klarer seg med to aksler, samt lavere forbruk grunnet lavere vekt både tom og fullastet.

Bussmagasinet sin utsendte fikk prøve seg på smale, bratte alpeveier og så hvor fleksibel bussen er. Den har en akselavstand på fem meter, overheng fremme på 2.2 meter og overheng bak på 3.3 meter. Dette gir en utrolig bra svingradius på 17.5 meter og dermed finnes det knapt den svingen denne bussen ikke klarer.

Da VDL bygger sine busser med moduler, så har VDL måtte gjøre noen endringer i chassis fremfor framaksel. Selve fronten inkludert førerplass er identisk til alle Futura FHD2 modellene, men like bak framdøren så har de fjernet plassen hvor en normalt finner dieseltankene. På den måten har de spart inn hele 48 centimeter bare her. Resten er spart inn mellom akselene, mens bussens bakpart er identisk til de andre modellene. Dette for å kunne tilbyd alle girkasseløsninger som finnes.

Motoren er DAF MX11 med to ulike hestekreftversjoner. Den sterkeste er på hele 440 hestekrefter og 2100 Nm hvor en kan velge mellom manuell gir eller ZF-Astronic. Kan en klare seg med noe mindre effekt, så kan en få modellen med MX11 som yter 370 hestekrefter og 1600 Nm. Da kan en også velge ZF sin Ecolife automatgirkasse.

Begge motorløsningene var tilstede på testkjøringen. Det var kun i de tøffeste bakkene at en merket noe til den mindre effekten, da ved at den la ned et gir noe tidligere.

Førerplassen er tilsvarende andre FHD2 modeller. Romslig og med myke linjer. Knappene en ofte bruker er plassert på venstre side av førerstolen, men de en bruker noe sjeldnere er plassert ned på instrumentbords høyre side. Girvelgeren er flyttet bort fra gulv til en vribryter på venstre side. Dette er med på å forenkle inn- og utsteg fra førerplassen. På busser med helt manuell girkasse, vil en fremdeles finne en girvelger på tradisjonell plass.

Passasjerdelen er romslig og med flatt gulv gjennomgående i bussen. Toalett finner en ved midtdøren. En kan velge mellom ulike stoler fra både VDL og andre setefabrikanter. De som var i testbussen var utstyrt med 230V i seterammen og USB i seteryggen. Ved fire-stjerners utgave har bussen en kapasitet på 40+1+1 med kjøkken og toalett og 45+1+1 ved maksimal seteutforming og ikke kjøkken eller toalett. I fem-stjernes utgave så får en en buss med god beinplass og allikevell hele 36+1+1 sitterplasser. Da er det plass til både kjøkken og toalett ved midtdøren.

VDL FHD2 106 er en buss det er lett å bli fortrolig med. Den få deg og dine passasjerer frem selv på de smaleste veier og gater. Bussen gir god plass til mindre grupper og kan på mange måter kalles en VIP buss om den innredes som fem-stjerners buss. Eller en kan ta den helt ut og velge sittegrupper på en side og enkle stoler på andre siden. Og da tilby markedet en unik VIP-luksus buss.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.