Irizar i6S er årets buss i Spania

Moderne teknologi, innpakket i flott design er noen av grunnene til at Irizar i6S ble kåret til årets buss i hjemlandet Spania. Også her i Norge har nye i6S blitt tatt godt i mot, hvor flere nå er klare for levering utover våren.

Irizar har en lang busshistorie, også i Norge. Etter at modellen Irizar PB ble lansert i 2002, har fabrikken kommet med en rekke banebrytende modeller. i2e som er 100 prosent elektrisk er en av de mest moderne bybussene som er på markedet i dag. Irizar ferdigstiller nå en egen fabrikk som skal stå for produksjonen av den elektriske bybussen. Batteriene er også produsert av Irizar.

i8 ble lansert på Busworld messen i 2015 og et år senere kom nye i6S på markedet. Bussene er fullspekket med moderne teknologi og en design som har mottatt god omtale blant pressen. For kort tid siden ble det klart at i6 er kåret til årets buss i hjemlandet Spania.

i6S tar arven etter Irizar PB videre. En robust buss fullpakket med moderne teknologi som hjelper både sjåfør og passasjerer på vei mot destinasjonen. Her snakker vi om intregrerte sikkerhetsløsninger for en trygg reise, samt LED belysning for å få ned strømforbruk, som igjen reduserer drivstofforbruket.

Det er også jobbet med å få ned luftmotstanden, noe som igjen har redusert forbruket. i6S som nå er kåret til årets buss i Spania, tilfredstiller de nye strenge krevene til veltesikring R66.02 som innføres fra i år. 4

Passasjerdelen av bussen har høy grad av komfort. Det er ulike stoltyper å velge mellom, mens en finner soft-knapper i hattehyllen som styrer LED leselys. Det er også montert inn 22″ flatskjermer som gir godt bilde, selv for de som sitter langt unna. Takhøyden innvendig er minimum 2 meter gjennom hele bussen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.