Iveco Magelys på håndball-VM

Turbussen Iveco Magelys er en viktig deltager under håndball-VM som nå pågår i Frankrike. 44 slike busser transporterer deltagerne i konkurransen som pågår i åtte byer og som avsluttes 29. januar.

Bussene skal stå for all transport i de åtte franske byene som skal være vertskap for gruppespillene, de påfølgende 16. kampene, kvartfinalene, semifinalene, finalen og President’s Cup. I denne cup’en skal åtte lag skal kjempe om plassene fra 17 til 24.

I alt deltar det lag fra 24 nasjoner, og semifinalene og finalen skal naturlig nok spilles i Paris.

De 44 bussene er en del av kontrakten bussoperatøren Transdev har inngått med det franske håndballforbundet. Iveco Bus har tilbudt transportøren en skreddersydd support-pakke gjennom hele mesterskapet.

Magelys er flaggskipet i bussprogrammet fra Iveco Bus ble kronet til “International Coach of the Year 2016” av en jury bestående av 22 journalister fra den profesjonelle europeiske fagpressen og med Buss Magasinets redaktør som president.

Magelys har et høyt nivå for aktiv og passiv sikkerhet. Den robuste selvbærende strukturen er herdet i en kataforese-prosess som sikrer korrosjonsbeskyttelse med langtidseffekt. Kjøretøyet er designet for å tilfredsstille veltetesten R66/01 som bygger på internasjonale bestemmelser og sikrer at passasjerene er maksimalt beskyttet i en velteulykke. Magelys er selvsagt også utstyrt med de nyeste teknologiske innovasjonene som LDWS (Lane Departure Warning System) og AEBS (Advanced Emergency Braking System) automatisk nødbremsesystem.

Den kraftige Cursor 9-motoren på 400 hk tilfredsstiller Euro VI ved hjelp av et HI-SCR selective catalytic reduction-system. Denne patenterte teknologien optimerer forbrenningen ettersom motoren bare jobber med frisk luft. Eksosutslippet håndteres i et etterbehandlings-system og innbefatter ikke eksos-resirkulering.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.