Kollektivtrafikken gikk problemfritt i Oslo tirsdag morgen

Ruter AS var forberedt på stor pågang på kollektivtransporten og hadde satt inn ekstra busser og beredskapsbusser under dieselbilforbudet tirsdag. Heldigvis gikk det smertefritt og Ruter er fornøyd med morgenrushet.

– Kollektivtrafikken har gått som normalt i morgenrushet tirsdag 17. januar. Det har vært mindre forsinkelser enn vanlig. Det kan virke som at folk har lyttet til oppfordringen om å reise før eller etter den travleste rushtiden. Kollektivtransportmidlene har dermed hatt tilstrekkelig  kapasitet til å frakte ekstra passasjerer, Skriver Gro Fjelberg Janeborg hos Ruter AS.

Deres beredskapsbusser har stått urørte, og trafikken har gått smertefritt inn til Oslo sentrum tirsdag morgen.

– Det har ikke vært nødvendig å benytte beredskapsbussene vi har hatt tilgjengelig, og operatørene har etter det vi kjenner til ikke satt inn assistansebusser på grunn av frakjøringer fra holdeplass. Det kan virke som at fremkommeligheten på innfartsveiene også har vært bedre enn normalt, slik at bussene har kommet seg greit frem, skriver hun.

Onsdag 18. januar vil fortsatt Ruter ha beredskapsbusser.

– Kollektivtrafikken vil kjøre som normalt, og vi har busser i beredskap som kan settes inn ved behov. Vi vil fortsette å følge trafikkavviklingen nøye og kan iverksatte ekstratiltak, skriver hun å legger til at Ruter generelt har noe ledig kapasitet i systemet, og for å få utnyttet denne kapasiteten best mulig, oppfordrer de alle som kan reise før eller etter den travleste rushtiden til å gjøre det, eller å ta hjemmekontor.

– Husk å beregne ekstra god tid, og vær tålmodige, avslutter hun.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.