2017 er året kontantene bør bort fra bussene

Redaktør Tom Terjesen: Kontantene er for lengst borte fra bankene og en rekke andre steder. I butikkene er det nå elektroniske safer og vekslingsautomater, men på bussen så finnes kontantene i en usikret veske fremdeles.

Det er ikke lenger like aktuelt for en kriminell å rane en bank, butikk eller kiosk. Sannsynligheten for å komme derifra med kontanter er nærmest null. Selv mennesker i gata lønner seg heller ikke å rane, de har ikke kontanter på seg og telefonen kan fjernsperres via datamaskinen hjemme. Så når en desperat kriminelle står der å trenger penger raskt, er det dessverre kun bussjåføren som er igjen.

Stakkars bussjåføren, han sitter utsatt til inneklemt, uten rømningsmulighet og med en fristende pengeveske fremfor seg. Slik som han har gjort siden billettøren forsvant en gang på 60-70 tallet.

Billettene er blitt dyrere og det er i dag, selv etter at elektroniske billettløsninger er på plass, dessverre penger i vesken. Dette vet de kriminelle så alt for godt.

Selv om en vet, og er opplært til, at en skal gi fra seg det som en har når en blir truet, så vil en helst ikke. Det er tross alt bussjåførens personlige ansvar å innlevere rett beløp til selskapet etter rutens slutt. Ansvaret over passasjerer, buss og pengevesken sitter høyt hos sjåførene og en vil gjøre alt en kan for å sikre at alt kommer helskinnet frem til mål.

Siden bussen er en av de siste plassene det i dag finnes kontaner, så er tiden overmoden for å få bort pengene fra bussen. Digitale løsninger finnes, og alle kollektivselskaper har i dag løsninger som kan benyttes. Noen fylker har og vil fortløpende gå over til kun digitale løsninger, siden så og si en hver nordmann har smarttelefon eller betalingskort.

Så hvorfor holder noen fast på at det skal kunne betales ombord i bussen med kontanter?

Når jeg reiser rundt om i verden, så opplever jeg ofte å måtte kjøpe billetter i nærmeste kiosk eller laste ned en mobillett via app til min mobiltelefon. Dette fungere veldig bra. Ofte er prisene veldig lave og en kan reise fritt i opp til flere timer på en slik billett. De få gangene jeg har gått ombord uviten om at en burde kjøpt billett på forhånd, har jeg fått det greit forklart av sjåføren og fått bli med uten å betale for meg. Ingen har til nå kastet meg av. Jeg har så satt meg inn i systemet og brukt mobilen til resten av turene.

I Oslo opplevde jeg forleden at en stresset kvinne gikk på fremfor meg. Hun skulle på sykehuset for en time, men hadde kun kontanter. Selv om hun forklarte situvasjonen, nektet sjåføren henne å bli med. Jeg tilbydde meg å legge henne til på min mobilbillett, men siden jeg skulle av mye før, så var risikoen for kontroll for stor for at sjåføren kunne anbefale meg å gjøre det. Hun måtte gå av, med risikoen for å ikke rekke legetimen. Bussjåførene burde hatt større mulighet til å være fleksibel, uten fare for å bli kalt inn på teppet om billettkontroløren melder avvik.

Hadde hele Norge fjernet kontantene på bussen, innført felles billettsystem, så ville ikke sjåførene følt seg truet på jobb. Heller ikke opplevd slag, spark, stikk eller andre skremmende og livsfarlige opptredner fra desperate kriminelle. De kunne følt seg trygge på jobb.Kjørt bussen med full fokus på å yte god service og ha godt humør.

Og denne kvinnen, som ble kastet av, ville vist at det ikke gikk å betale på bussen, da heller ikke bussen der hun kom fra tillot kontanter ombord. Ulik praksis fra by til land, fra kommune til kommune og fylke til fylke er så utdatert. Jeg krever løsninger nå, gode løsninger som kan gjøre hverdagen trygg for våre dyktige bussjåfører, og digitale løsninger som gjør bussnorge sømløst. La 2017 bli året da alle bussene ble kontantfrie!

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.