Merkedag for elektriske busser i Norge

Merk dere dagen 13. desember 2016. På selve Santa Lucia dagen, ble Norges første 10 fullelektriske bussene for fast rutetrafikk kontraktfestet.

Dette er ikke de første elektriske bussene i Norge, men de første som er inne i et anbud, som skal eies og driftes av driftsselskapet som vant anbudet. Kontraktene på Øvre og Nedre Romerike har en varighet på fem år, med opsjon på et år. Kontrakten er utvidet fra dagens på 87 busser til 120 busser. Taxus Akershus AS og Minibuss 24/7 vant kontraktene og setter kun inn busser som går på fossilfritt drivstoff.

elektriske-busser 10 av bussene som Minibuss 24/7 og Taxus Akershus AS, med underleverandører Nedre Romerike Minibuss AS og Lillestrøm Minibuss AS bestilte er fullelektriske Iveco Daily, 8 biogasss busser og 102 busser på fornybart drivstoff (HVO). Seks av de fullelektriske minibussene skal kjøre på Nedre Romerike, mens de seks siste skal kjøre på Øvre Romerike. De åtte biogassbussene skal alle kjøre på øvre Romerike.

– Vi har etterspurt miljøvennlige minibusser, og det er gledelig å konstatere at flere tilbyder har respondert positivt, sier Bernt Reitan Jensen, administrerende direktør i Ruter AS.

– Ti elektriske minibusser, alle med solceller på taket, er starten på en elektrifisering av Ruter. Resultatet av dette anbudet er at all spesialskyss på hele Romerike blir fossilfri allerede 2017, sa han videre.

I dag kjøres opp mot 40 prosent av denne spesialskyssen med taxi, og Reitan Jensen legger ikke skjul på at det er nettopp taxitransporten som har flest klager. Derfor har Ruter nå bestemt seg for å sette inn flere minibusser på denne typen transport. All bruk av taxi skal bort.

Jakten på den riktige elektriske minibussen for nettopp denne spesialskyssen har ikke vært lett. Grunnet garantier og trygghet på om teknologien vil fungere, har Taxus Akershus AS valgt fabrikkbygget elektrisk Iveco Daily.

– Det har vært mulig å kjøpe elektriske minibusser bygget hos underleverandører, men vi ønsket en fabrikkbygget buss for best garanti og for at vi skal kunne føle oss helt trygge på bussen, sier Tom Romen hos Taxus Akershus AS.

Minibuss 24/7 slår Taxus Akershus på målstreken med å være først til å sette inn fullelektrisk minibuss i rute. De har bestilt en Iveco Daily for leveranse i mars. Denne skal inn i en annen rute i Follo distriktet.

– Vi ønsker å teste ut produktet i riktige omgivelser og normal rutedrift. Vi har valgt den bussen med størst batterikapasitet og en kjørelengde på 160 kilometer mellom hver lading. Den ekstra batterikapasiteten kostet nær 100.000 kroner ekstra, men da er vi på den sikre siden på kjørelengde. Det er ikke mulig å ettermontere ekstra batteripakke etter at bussen er levert, sier Erik Skaaden hos Minibuss 24/7.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.